Promotie M.A. (Michiel) van den Dries

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 2 februari 2021 verdedigt M.A. van den Dries zijn proefschrift, getiteld: ‘Prenatal Exposure to Non-persistent Chemicals and Child Neurodevelopment: an Epidemiological Study’.

Tijdens de zwangerschap worden vrouwen blootgesteld aan ftalaten, bisfenolen en organofosfaat pesticiden (OPs), die aanwezig zijn consumentenproducten. Dierstudies vonden een verband tussen prenatale blootstelling aan deze chemicaliën en de neurologische ontwikkeling. Epidemiologische studies die deze associaties onderzoeken zijn over het algemeen niet doorslaggevend. Wij onderzochten het verband tussen deze chemicaliën en neurologische ontwikkeling bij kinderen door de determinanten van de blootstelling te bestuderen, de associaties met neurologische ontwikkeling bij kinderen te onderzoeken en het effect te onderzoeken van blootstelling op mogelijke mediatoren zoals schildklierfunctie, hersenstructuur en groei van de foetus. Dit werd onderzocht met data van de Generation R-studie, wat een grote steekproefomvang en drie metingen van blootstelling tijdens de zwangerschap (vroeg, midden en laat) heeft.

OPs concentraties waren hoger dan geobserveerd in de meeste andere onderzoeken en fruit was de belangrijkste voedingsbron voor blootstelling aan OPs. Blootstelling aan ftalaten tijdens de vroege-zwangerschap en blootstelling aan OP in de late-zwangerschap waren geassocieerd met een lager IQ. Er werd geen verband met IQ waargenomen voor blootstelling aan deze chemicaliën tijdens andere zwangerschapsperioden of voor blootstelling aan bisfenol. Er werd ook geen verband waargenomen met gedrag. Wij vonden geen verband tussen prenatale blootstelling aan OPs en de schildklierfunctie. Er was echter enige suggestie dat prenatale blootstelling aan ftalaten en OPs geassocieerd was met een veranderde hersenstructuur en een verminderd foetaal gewicht.

Samengevat laten deze resultaten zien dat prenatale blootstelling aan ftalaten en OPs mogelijk geassocieerd zijn met neurologische ontwikkeling, maar meer onderzoek is nodig om onze resultaten te bevestigen.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.