Promotie M.E. (Marlies) Blesgraaf

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of Law

Op 13 Mei 2022 verdedigt M.E. Blesgraaf haar proefschrift, getiteld: ‘Regeldruk in het onderwijs’.

Proefschrift in het kort:

Dit promotieonderzoek tracht de bestaande literatuur over regeldruk en in het bijzonder over regeldruk in het onderwijs te ordenen en de lacunes waar mogelijk op te vullen. Daarbij is de centrale onderzoeksvraag: Welke wetgevingstechnieken en beleidsinstrumenten zijn of kunnen worden toegepast door de onderwijswetgever om de regeldruk die wordt ervaren in het po, vo en mbo in Nederland te verminderen? Deze vraag wordt beantwoord met een multidisciplinair literatuuronderzoek, waarbij onder meer juridische, bestuurskundige, rechtssociologische en gedragspsychologische literatuur aan bod komt. In het onderzoek ligt de nadruk op de regelgeving die te maken heeft met het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs (po, vo en mbo) in Nederland. Dat betekent dat internationale literatuur over het concept regeldruk en concepten die daarmee samenhangen in het onderzoek worden betrokken, maar dat literatuur over de werking van regeldruk in andere landen of in de context van de Europese Unie buiten het bestek van dit onderzoek valt. Het onderzoek richt zich op het concept regeldruk en op de invloed die de (onderwijs)wetgever heeft op regeldruk die wordt ervaren door leraren, schoolleiders en schoolbestuurders in het po, vo en mbo.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.