Promotie M.J.A.G (Marjo) de Ronde-Tillmans

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

M.J.A.G de Ronde-Tillmans verdedigt haar proefschrift op woensdag 7 December 2022, getiteld: ’Transcatheter Aortic Valve Implantation; From an academic pioneering project to a multidisciplinary patient-centered clinical and scientific Program‘.

Samenvatting:

Aortaklepstenose is een vaak voorkomende hartklep-aandoening in de Westerse landen en komt het meest voor bij de oudere patientenpopulatie boven de 75 jaar. Tot aan 2002 was een chirurgische aortaklepvervanging (SAVR) de standaard behandeling voor patienten met ernstige symptomatische aortaklepstenose (AS) hoewel een aanzienlijk deel van de patiënten niet in aanmerking komt voor SAVR vanwege een verhoogd operatierisico en voorkomende comorbiditeiten. In 2002 echter werd door Prof. A. Cribier een nieuwe weg ingeslagen door de eerste patient met ernstige AS succesvol te behandelen via een percutane hartklepimplantatie via de lies, een transcatheter aortic valve implantation (TAVI). In de hieropvolgende jaren zijn wereldwijd steeds meer patienten met een hoog risico voor een chirurgische aortaklepvervanging (inoperabele patienten) behandeld via deze percutane techniek. De positieve resultaten van internationale gerandomiseerde studies hebben geleid tot een uitbreiding van de indicaties voor TAVI bij niet alleen inoperabele patienten maar ook bij patienten met AS en een aanvaardbaar operatierisico. Voor patienten met een gemiddeld en laag operatierisico, die vaak een langere levensverwachting hebben dan de hierbovengenoemde hoogrisico patienten, zijn de lange termijn uitkomsten ( ≥10 jaar) van belang. Een recente studie beschrijft dat degeneratie van een aortaklepprothese vaker voorkomt bij patiënten met ernstige
symptomatische aortastenose die worden behandeld met een chirurgische bioprothese in vergelijking met degenen die met een zelfexpanderende transkatheter-hartklepbehandeld
worden. Hoewel TAVI door het minimaal invasieve karakter vele voordelen biedt ten opzichte van een openhart operatie, zijn er echter ook procedure gerelateerde risico ’s. In de begintijd waren dit voornamelijk bloedingen, vasculaire complicaties, pacemaker implantaties, para-valvulaire lekkage en soms ook peri-procedureel of het kort na de procedure overlijden. Inmiddels hebben de opgebouwde ervaring van de hartteams en de operateurs in combinatie met een voortdurende innovatie van deze techniek en materialen tot een significante afname van complicaties en verbetering van de uitkomsten van TAVI geleid. De procedure zelf is door de jaren heen technisch vereenvoudigd en wordt inmiddels uitgevoerd onder lokale anesthesie met een minimum aan invasieve toegangswegen met als gevolg versnelde mobilisatie, een voorspoedig herstel, en indien mogelijk een verkorte opnameduur. Parallel met deze ontwikkelingen in de klinische praktijk, bleek TAVI tevens een dankbaar onderwerp voor wetenschappelijk onderzoek, hetgeen een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan bovenstaande ontwikkelingen. Ook dit proefschrift hoopt hieraan een bijdrage te leveren.

Het doel van dit proefschrift is om een beschrijving te geven van de evolutie van TAVI in het Erasmus MC sinds de eerste TAVI in 2005, de implementatie van het TAVI Care and Cure programma en de gevolgen voor de dagelijkse klinische praktijk. Centraal hierbij staat een holistische benadering van de individuele patient met aortaklepstenose om doormiddel van een optimale balans tussen risico’s en baten de beste behandelingstrategie vast te stellen die voldoet aan de de verwachtingen van de patient en de invloed op de kwaliteit van het leven na de behandeling.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.