Promotie M.L.J. (Mathias) Polfliet

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op 25 Mei 2022 verdedigt M.L.J. Polfliet zijn proefschrift, getiteld: ‘Advances in Groupwise Image Registration’.

Proefschrift in het kort:

Deze thesis behandelt ontwikkelingen in groepsgewijze beeldregistratie. Beeldregistratie blijft een relevante en belangrijke taak bij medische beeldanalyse. Daar waar de meeste  methoden ontwikkelt zijn voor de registratie van twee beelden (paarsgewijze registratie), is er een groeiende interesse in de gelijktijdige alignatie van meer dan twee beelden. Dit omwille van de groeiende beschikbaarheid van medische beelden, zowel op een individueel niveau als op het niveau van een bevolking. Groepsgewijze registratie behaalde reeds beloftevolle resultaten in applicaties met grote hoeveelheden aan data, onder andere om de registratie nauwkeurigheid en robuustheid te verhogen, de plausibiliteit van de
resulterende transformatie te verhogen en om methodologische bias te verminderen vergeleken met paarsgewijze registraties. Echter, de directe vergelijking maken tussen paarsgewijze en groepsgewijze registraties is moeilijk omwille van verscheidene confounding variabelen die de algoritmes be¨ınvloeden. In deze thesis, als een eerste contributie, vergelijken we de twee registratie methodologie¨en rigoureus met elkaar in verscheidene experimenten en onderzoeken we hun verschillen.  Als tweede contributie onderzoeken we effici¨ente metrieken voor multimodale groepsgewijze registratie. Deze twee contributies zijn verdeeld over vier hoofdstukken.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.