Promotie N. (Naomi) Ketharanathan

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

N. Ketharanathan verdedigt haar proefschrift op dinsdag 31 januari 2023, getiteld: ’Crossing Barriers: Pharmacotherapy and the pediatric injured brain‘.

Samenvatting:

Wereldwijd is ernstig traumatisch schedel hersenletsel een van de meest voorkomende oorzaken van blijvende schade en overlijden. Kinderen zijn kwetsbaar vanwege grote veranderingen tijdens hun ontwikkeling. Pijnstilling en slaapmedicatie is de basis van ondersteunende therapie om hersendruk te verlagen. Er is echter weinig bewijs welke medicatie te gebruiken en medicatie keuzes worden overgelaten aan de behandelde arts of instelling. Dit is zeer onwenselijk, omdat er zorgen zijn of veilige en effectieve therapie wordt gegeven. Er zijn tegenwoordig technieken en methoden beschikbaar voor het ontwikkelen van ‘evidence-based’ neurofarmacologie.

Dit proefschrift beschrijft de huidige internationale toepassing van pijnstilling en slaapmedicatie bij kinderen met ernstig traumatisch schedel hersenletsel en onderzoekt manieren waarmee we beter kunnen begrijpen hoe de huidige voorgeschreven medicatie werkt in de hersenen. Dit wordt gedaan met een techniek om medicatie spiegels in de hersenen te meten (cerebrale microdialyse). Verder zijn software modellen ontwikkelt om medicatiespiegels te voorspellen op verschillende plekken in het lichaam (zoals bloed en hersenen) op verschillende momenten. Het uiteindelijke doel van verbeterde medicatie beleid is om doorgaande hersenletsel te verminderen en daarmee een betere uitkomst te bewerkstelligen. Uitkomst wordt in dit proefschrift o.a. onderzocht door evaluatie hoe besluitvorming rondom het staken van ondersteunende therapie gebeurt en wat de uitkomst van overlevenden is op de langere termijn.

Dit proefschrift is een internationale samenwerking tussen preklinische en klinische instituten (Erasmus MC, Rotterdam, Nederland; Red Cross War Memorial Children’s Hospital, Universiteit van Kaapstad, Kaapstad, Zuid-Afrika; Leiden Academic Center for Drug Research, Leiden, Nederland; Amsterdam Universiteit Medisch Centrum, Amsterdam, Nederland).

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.