Promotie O. (Olja) Chaves- Grgić

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 5 Oktober 2022 verdedigt O. Chaves- Grgić haar proefschrift, getiteld: ‘Understanding Determinants of Pediatric Developmental Health’.

Proefschrift in het kort:

De beoordeling van de maturatie van kinderen wordt veel gebruikt in zowel klinische als onderzoekssettings. Het wordt toegepast bij de diagnose en behandeling van kinderen met verschillende endocriene stoornissen, bij het plannen van orthodontische behandelingen, bij het samenstellen van groeidiagrammen en op het gebied van de forensische geneeskunde. Daarom is het voor onderzoekers en clinici van groot belang om het maturatie sproces en de factoren die daarop van invloed zijn te begrijpen. Pediatrische breuken blijken een veel voorkomende onderbreking van het ontwikkelingsproces te zijn met een grote impact op kinderen en mogelijke gevolgen voor de maturatie en groei. Daarom is er ook een grote behoefte om de determinanten van het fractuurrisico te onderzoeken in de pediatrische populatie. Ten slotte vereist de pediatrische populatie bijzondere aandacht in de diagnostische werkwijze wegens de hogere gevoeligheid voor straling in vergelijking met volwassenen. De Europese Vereniging voor Radiologie heeft onlangs de noodzaak erkend van een actualisering van de richtlijnen om de stralingsbescherming van de pediatrische populatie te verbeteren. Een dergelijke eis benadrukt de noodzaak om te blijven zoeken naar nieuwe instrumenten en technieken om de ontwikkelingsgezondheid te beoordelen, die onnodige straling zouden besparen. Daarom was onze zoektocht gericht naar het vinden van determinanten van gezonde maturatie en fracturen bij kinderen, naar de evaluatie van twee nieuwe technieken voor de beoordeling van de gezondheid van het skelet bij kinderen, en om de relatie tussen de skeletale en tand maturatie te onderzoeken in een grote populatie gebaseerde setting.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.