Promotie R. (Runyu) Zou

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 15 juni 2021 verdedigt R. Zou zijn proefschrift, getiteld: ‘Perinatal Determinants of Child Brain Development; A Population-Based Neuroimaging Study’.

De Developmental Origins of Health and Disease (DOHaD), voorgesteld door David Barker en zijn collega's, suggereert dat gebeurtenissen in het vroege leven, meestal prenataal, de menselijke fysiologie en ontwikkeling op lange termijn kunnen beïnvloeden. Hoewel de oorspronkelijke en dominante aandachtsgebieden van DOHaD hart- en vaatziekten en stofwisselingsziekten waren, zijn er steeds meer aanwijzingen dat prenatale tegenslagen, zoals depressie en ondervoeding van de moeder, cognitieve en neuropsychiatrische gevolgen hebben bij kinderen en adolescenten. De invloed van prenatale blootstelling op de ontwikkeling van de hersenen, die ten grondslag kan liggen aan de waargenomen neurologische ontwikkelingsresultaten, is echter veel minder uitgebreid onderzocht. Dit is een interessant en belangrijk onderwerp gezien de snelle groei van het menselijk brein tijdens de foetus.
Ingebed in de prospectieve epidemiologische Generation R Study, had dit proefschrift tot doel verschillende prenatale blootstellingen te onderzoeken, waaronder de geestelijke gezondheid van de ouders en voedingsstoffen van de moeder zoals vitamine D, foliumzuur en vetzuren, in relatie tot hersenmorfologie en witte stof microstructuur in de kindertijd, gebruik makend van moderne epidemiologische methoden, longitudinale datamodellering, en neuroimaging technieken. Wij vonden dat intra-uteriene blootstelling aan tegenslagen zoals depressie bij de moeder, en lage niveaus van vitamine D, foliumzuur, en meervoudig onverzadigde vetzuren geassocieerd was met verminderde globale en regionale hersenvolumes en veranderde corticale kenmerken op de kinderleeftijd. Bovendien vonden wij aanwijzingen dat de verschillen in hersenmorfologie de cognitieve en neuropsychiatrische resultaten van kinderen verklaren. Onze bevindingen benadrukken het belang van een ideale geestelijke gezondheid en voedingsstatus van de moeder voor de ontwikkeling van de hersenen van het nageslacht.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.