Promotie R.J. (Rama) Wahab

Op 2 november 2021 verdedigt R.J. Wahab haar proefschrift, getiteld: ‘Early-pregnancy Glucose Metabolism and Childhood Health: From associations to prediction’.
Promotor
Prof.dr. V.W.V. Jaddoe
Co-promotor
Dr. R. Gaillard
dinsdag 2 nov 2021, 15:30 - 17:00
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Het maternale glucosemetabolisme ondergaat grote veranderingen in de zwangerschap om optimale omstandigheden te creëren voor de groei en ontwikkeling van de foetus. Kleine verstoringen van het maternale glucosemetabolisme kunnen mogelijk al leiden tot suboptimale aanpassingen in de foetale ontwikkeling, welke mogelijk grote gevolgen hebben voor de cardio-metabole gezondheid van het kind. Om nadelige cardio-metabole uitkomsten bij kinderen te voorkomen, moeten we meer inzicht krijgen in het effect van verstoring van het glucosemetabolisme van de moeder in de zwangerschap op de cardio-metabole gezondheid van het kind. Het maternale dieet is hierin ook een belangrijke factor, gezien de nauwe relatie met de glucosehuishouding en de mogelijkheid om het dieet aan te passen tijdens de zwangerschap. Vroege identificatie van vrouwen en hun kinderen met een verhoogd risico op complicaties is essentieel om goede zorg en tijdige interventies al rondom de conceptie te leveren die kunnen bijdragen aan een betere gezondheid van toekomstige generaties. De doelen van dit proefschrift waren ten eerste, om de effecten van het maternaal glucosemetabolisme in de vroege zwangerschap op de cardio-metabole ontwikkeling van kinderen te onderzoeken; ten tweede om te identificeren of bepaalde maternale dieetfactoren tijdens de zwangerschap invloed hebben op geboorte-, en cardiometabole uitkomsten van kinderen; en ten derde om deze maternale karakteristieken te vertalen naar predictiemodellen om vrouwen met een verhoogd risico op nadelige kind uitkomsten te kunnen identificeren al in de vroege zwangerschap. De studies in dit proefschrift zijn uitgevoerd binnen de Generation R Studie, een populatie cohortstudie in Rotterdam, Nederland. Binnen de Generation R Studie worden bijna 10,000 moeders en hun kinderen gevolgd vanaf de vroege zwangerschap tot in de adolescentie, met als doel om te onderzoeken welke factoren in het vroege leven invloed hebben op de groei, ontwikkeling en gezondheid van het kind.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.