Promotie R.J. (Ryan) Billar

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 17 april 2024 verdedigt R.J. Billar het proefschrift met de titel: ‘Kinderthoraxchirurgie en muziekinterventies‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Dit proefschrift beschrijft de mogelijke genetische rol bij het ontstaan van pectus excavatum (PE). We ontdekten dat het familiair voorkomen van pectus excavatum, aangeboren hartafwijkingen, genetische aandoeningen, of de eerste presentatie van PE bij patiënten < 10 jaar oud de kans vergroot dat een genetische variant aanwezig is bij patiënten met pectus excavatum. Met deze informatie hebben we een klinisch hulpmiddel gemaakt voor het identificeren van PE-patiënten die baat kunnen hebben bij een genetisch consult. Daarnaast onderzoekt dit proefschrift de functionele uitkomsten van PE-patiënten die een chirurgische correctie hebben ondergaan via de Nuss-procedure. We vonden geen veranderingen in functionele cardiopulmonale metingen bij patiënten met PE na de Nuss-procedure. Bovendien onderzoekt dit proefschrift de impact van muziekinterventies, niet alleen bij deze specifieke patiëntengroep, maar ook in de context van andere thoraxchirurgische ingrepen en bij gezonde proefpersonen. We ontdekten dat muziek angst en pijn kan verminderen bij patiënten die een openhartoperatie ondergaan.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.