Promotie S. (Stefan) Groeneweg

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 11 februari 2020 verdedigt S. Groeneweg zijn proefschrift, getiteld: ‘Thyroid Hormone Transporters: from Molecules to Patients’.

Schildklierhormoon is cruciaal voor een normale ontwikkeling van het lichaam, in het bijzonder de hersenen. Om de hersenen te kunnen bereiken, gebruikt schildklierhormoon transport eiwitten – kanalen in de cel membraan - waarvan MCT8 het meest cruciaal is. Mutaties in MCT8 verminderen de aanvoer van schildklierhormoon naar de hersenen wat leidt tot ernstige verstandelijk en meervoudige beperkingen (MCT8 deficiëntie). Aangedane patiënten hebben daarnaast een verhoogde hoeveelheid schildklierhormoon in het bloed, waarvan de exacte gevolgen nog onduidelijk zijn. Er is momenteel geen therapie beschikbaar. Het doel van dit proefschrift was om de symptomen van MCT8 deficiëntie beter in kaart te brengen en een effectieve behandeling te ontwikkelen. Door middel van een internationaal patiënten-cohort, hebben we niet alleen kunnen bevestigen dat MCT8 deficiëntie leidt tot een ernstig verstoorde hersenontwikkeling, maar ook kunnen aantonen dat de verhoogde schildklierhormoon concentraties in het bloed schadelijke gevolgen hebben voor andere organen, waaronder hart, lever en spieren. Zo hebben veel patiënten ernstig ondergewicht, een snelle hartslag, een hoge bloeddruk en hartritmestoornissen. Deze symptomen kunnen leiden tot complicaties en een verminderde levensverwachting. Behandeling met Triac – een op schildklierhormoon-lijkend molecuul dat MCT8 omzeilt – verlaagt de schildklierhormoonconcentraties in het bloed en vermindert daarmee de toxische gevolgen hiervan. Verder onderzoek zal uitwijzen of Triac ook gunstige effecten heeft op de hersenontwikkeling als behandeling vroegtijdig wordt gestart. Aanvullende studies in dit proefschrift naar de moleculaire structuur en functie van MCT8 helpen om schadelijke mutaties in MCT8 te onderscheiden van onschuldige variaties en dragen daarmee mogelijk bij aan het tijdig vaststellen van MCT8 deficiëntie.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 13.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.