Promotie S. (Symen) Ligthart

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 19 februari 2020 verdedigt S. Ligthart zijn proefschrift, getiteld: ‘Molecular Epidemiology of Inflammation. Link with Type 2 Diabetes and Coronary Heart Disease’.

Inflammatie speelt een cruciale rol in de pathogenese van type 2 diabetes en coronaire hartziekte. C-reactive protein (CRP) is een gevoelig meetinstrument voor inflammatie en in de afgelopen jaren is er veel epidemiologische onderzoek gedaan naar de relatie tussen CRP en diabetes en coronaire hartziekte. In deze thesis wilden we de relatie tussen inflammatie en diabetes en coronaire hartziekte bestuderen met gebruik van genetica en epigenetica. Om dit te bewerkstelligen hebben we data van bevolkingsonderzoeken over de hele wereld gebruikt en samengewerkt met andere universiteiten in grote internationale consortia.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.