Promotie S.R. (Silvia) Vitale

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 29 Juni 2022 verdedigt S.R. Vitale haar proefschrift, getiteld: ‘Evaluation of Liquid Biopsy Workflows and ESR1 Alterations in Breast Cancer’.

Proefschrift in het kort:

Het doel van dit proefschrift was om de prognostische en voorspellende waarde van circulerende biomarkers (celvrij DNA (cfDNA) en extracellulaire blaasjes) te verbeteren door de optimalisatie van pre-analytische en post-analytische condities en de keuze van geschikte methoden om zeldzame mutaties in bio-vloeistoffen te detecteren bij patiënten met verschillende soorten tumoren. In deze context heb ik bewijs geleverd dat het geautomatiseerde QiaSymphony- en Maxwell platform snelle, nauwkeurige en hoge verwerkingscapaciteit van cfDNA-isolaties mogelijk maakte, geschikt voor aaropvolgende moleculaire analyses van celvrij tumor-DNA (ctDNA). Ik heb ook aangetoond dat een ontwikkelde NGS-workflow, alleen gebruikt en gecombineerd met dPCR, de detectie van TP53-mutaties in cfDNA bij start van behandeling en bij longitudinaal verzameld serum van hooggradig sereuze ovariumcarcinomen mogelijk maakte. Bovendien heb ik een protocol ontwikkeld om EV-RNA van kankerpatiënten te isoleren en te karakteriseren. Verder heb ik een betrouwbare en reproduceerbare dPCR-methode opgezet om de mESR1-status voor vier hotspot-mutaties in minieme hoeveelheden cfDNA te onderzoeken. Als laatste heb ik ook het optreden van ESR1-CCDC170 genomische herschikkingen onderzocht en aangetoond dat de aanwezigheid van deze herschikkingen niet voorspellend is voor de uitkomst bij borstkanker met gevorderde ziekte die wordt behandeld met endocriene behandeling, maar eerder gerelateerd is aan de prognose van borstkankerpatiënten met primaire ziekte. Over het algemeen heeft dit proefschrift pre-analytische en analytische methoden opgeleverd om het gebruik van cfDNA voor diagnostische doeleinden bij patiënten met uitgezaaide kanker te verbeteren.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.