Promotie V.M. (Vivien) Butot

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 11 januari 2024 verdedigt V.M. Butot het proefschrift met de titel: ‘Denkbeelden, belevingen en controverses: Een herpositionering van burgerbetrokkenheid bij slimme en veilige steden‘.

Korte samenvatting over het doel van het proefschrift:

Er wordt beweerd dat de overvloed aan digitale en datatechnologieën veiligheidsbeheer in steden ‘slimmer’ maakt. Hoewel bezorgdheid over de implicaties van technologisch gedreven vormen van veiligheidsbeheer in ‘slimme steden’ tot kritiek heeft geleid, zijn de percepties, ervaringen en reacties van burgers nauwelijks onderzocht. Dit proefschrift tracht inzicht te geven in dit relatief onbekende terrein door te onderzoeken hoe burgers betrokken raken bij de denkbeelden en technologieën van ‘slimme stedelijke veiligheid’. Om dit doel te bereiken wordt eerst een overzicht gegeven van manieren waarop veiligheid (niet) aan bod komt in slimme stadsdiscussies en praktijken in en rondom Rotterdam. In het vervolg worden drie gevalsstudies gepresenteerd waarin Nederlandse burgers uitdrukking geven aan hun percepties, ervaringen en reacties op hun opkomende ‘slimme’ leefomgeving. In de eerste studie reageren Rotterdammers op speculatieve scenario’s van ‘slimme stedelijke veiligheid’ in semigestructureerde interviews. In de tweede studie wordt gebruik gemaakt van een op instructies gebaseerde wandeltocht door de Rotterdamse stedelijke ruimte, waarin de aandacht van deelnemers gevestigd wordt op surveillance in de slimme stad. De derde studie betreft een analyse van de uitbraak van wijdverbreide controverse in Nederland rondom de vijfde generatie mobiele telecommunicatie (5G), waarin burgers zich organiseren tegen de ‘slimme’ visies en infrastructuur van een coalitie van overheidsactoren en telecommunicatiebedrijven. Samen bieden deze studies nieuwe inzichten in de betrokkenheid van burgers bij de denkbeelden en technologieën van slimme stedelijke veiligheid, en laten ze verschillende mogelijkheden zien om de kritiek op slimme steden democratisch te verankeren in de geleefde ervaringen van burgers.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.