Promotie W. (Wenjie) Liu

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

W. Liu verdedigt zijn proefschrift op donderdag 15 juni 2023, getiteld: ’An Indigenous Perspective on Institutions for Sustainable Business in China‘.

Samenvatting:

Dit proefschrift bouwt endemisch Chinese theoretische verklaringen over de sturende manier waarop instituties bedrijven in staat stellen om tegelijkertijd bij te dragen aan economische expansie, milieubescherming en sociale gelijkheid. Het eerste onderzoek is gebaseerd op een nieuwe multivariate toepassing van meta-analyse die instaat voor de vergelijkbaarheid van effecten en van causale identificatie van de schattingen. In dit gedeelte wordt dieper ingegaan op de toepasbaarheid van klassieke westerse managementtheorieën in China en wordt inzicht gegeven in hoe deze theorieën beter kunnen worden afgestemd op de Chinese institutionele context. Het tweede onderzoek is geïnspireerd op meta-analytische resultaten voor de bronafhankelijkheidstheorie. In dit onderzoek wordt getest hoe Chinese ngo’s, die beperkte beweegruimte hebben en onder streng toezicht van de Chinese staat staan, toch voldoende druk kunnen uitoefenen op lokale toeleveringsketens om deze aan te zetten duurzamer te werk te gaan. Dit onderzoek toont aan dat het creëren van samenwerkingsverbanden met buitenlandse multinationale ondernemingen, die deze ngo’s een gelegenheidsstructuur bieden, een cruciaal element is dat hun doeltreffendheid voorspelt. Het eigen engagement van lokale overheden voor het natuurlijke milieu zorgt echter voor het belangrijkste effect. Ten slotte hebben we het derde onderzoek, dat is geïnspireerd op meta-analytische resultaten voor de neo-institutionele theorie. Hierin wordt dieper ingegaan op een zacht controlemechanisme voor bedrijven waarover de Chinese regering beschikt: controle door middel van blootstelling van de bedrijfselite aan de heersende politieke ideologie van de staat. Uit dit onderzoek blijkt dat de politieke ideologie van de staat kan worden gebruikt om bedrijven een clan-achtige controle op te leggen, maar dat de doeltreffendheid ervan afhangt van het vermogen van de centrale staat om in te grijpen bij lokale overheden. Samen dragen deze bevindingen bij aan een geïntegreerd kader voor het begrijpen van institutionele regelingen die duurzaam ondernemen in China stimuleren.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.