Promotie W. (Willem) van Eekelen

Socio-Economic Development in the Rural Global South and the Role of Official Development Assistance: An evaluator’s narrative
Promotor
Prof.dr. T. Hilhorst
Co-promotor
Dr. O. Visser
woensdag 1 jun 2022, 16:00 - 18:00
Auditorium of the ISS
International Institute of Social Studies
Voeg toe aan agenda

Op 1 juni 2022 verdedigt W. van Eekelen zijn proefschrift, getiteld: 'Socio-Economic Development in the Rural Global South and the Role of Official Development Assistance: An evaluator’s narrative'.

Proefschrift in het kort:

Sinds de jaren 60 heeft er in grote delen van het rurale wereldwijde Zuiden een snelle sociaal-economische ontwikkeling plaatsgevonden, maar niet overal in gelijke mate. Deze ontwikkeling heeft bijgedragen aan en wordt steeds meer beïnvloed door klimaatverandering. Hierdoor gaan de natuurlijke hulpbronnen waarvan rurale economieën afhankelijk zijn ook achteruit. Onder deze hulpbronnen vallen in de eerste plaats bodem, water en landbouwbiodiversiteit, en gemeenschappelijke hulpbronnen zoals bossen, weidegronden en visgronden. Er moet doortastend worden opgetreden om verdere schade te beperken, maar er bestaat geen overeenstemming over de benodigde maatregelen. Aan de ene kant van het spectrum willen ecomodernisten met technische innovaties zorgen voor verdere groei zonder nog meer schade te veroorzaken, en aan de andere kant betogen voorstanders van 'ontgroeiing' dat alleen ontgroeiing een wereldwijde ramp kan voorkomen.

De snelle maar ongelijke ontwikkeling in de wereld, de problemen die daardoor ontstaan en de zeer uiteenlopende meningen over het te volgen beleid dienen als achtergrond voor de drie onderling verweven narratieven die in dit proefschrift worden beschreven. Deze narratieven gaan over landbouwproductie, beheer van gemeenschappelijke hulpbronnen en het effect van ICT op plattelandsontwikkeling. De narratieven zijn gebaseerd op wetenschappelijke literatuur, openbare databases en eigen onderzoek in het wereldwijde Zuiden. Op grond hiervan zijn patronen in vergelijkbare, maar rommelige en complexe situaties zichtbaar gemaakt ('abductie') en konden twee vragen worden beantwoord:

1. Wat zijn de effecten van producten en werkwijzen die ontstaan in het rurale wereldwijde Zuiden met betrekking tot inclusieve en duurzame sociaal-economische ontwikkeling?
  2. Hoe kunnen institutionele donoren aan die ontwikkeling bijdragen?

Deze vragen worden in dit proefschrift beantwoord voor de situatie in Afrika en Azië en voor Europese donoren, omdat dit onderzoek op die continenten en donoren is gericht.

De openbare verdediging vindt plaats op woensdag 1 juni 2022 in het auditorium van het ISS (Aula B) en de plechtigheid begint stipt om 16.00 uur. De deuren zullen gesloten zijn bij de aanvang van de openbare verdediging.

Kinderen onder de 7 jaar mogen tijdens het eerste deel van de ceremonie niet in de aula komen.

De plechtigheid wordt gevolgd door een receptie in het Atrium van het ISS.

Professoren worden uitgenodigd zich bij de academische stoet aan te sluiten.

Deze openbare verdediging kan worden uitgezonden via ISS livestream. Als dat het geval is, kunt u de openbare verdediging live volgen op www.iss.nl/live.