Promotie W.M. (Woutje) Berdowski

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 6 maart 2024 verdedigt W.M. Berdowski het proefschrift met de titel: ‘Glia-cellulaire mechanismes in genetische witte stof ziektes: van zebravis modellen tot patiënten‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

In verschillende ziektes die bekend staan als neurodegeneratieve ziekte, blijken glia en witte stof afwijkingen een grotere rol te spelen in het ziekteverloop dan eerder gedacht, bijvoorbeeld bij de Ziekte van Alzheimer. Het is daarom belangrijk om beter te begrijpen hoe witte stof en glia cellen een Achilleshiel vormen voor het gezond functioneren van het brein. Dit helpt ons mogelijk om ontwikkeling van verschillende hersenziektes beter te begrijpen en geeft aanknopingspunten voor het ontwikkelen van nieuwe behandelingen in de toekomst.

Om de ontwikkeling van witte stof en glia cellen beter te begrijpen, hebben wij zebravis modellen gegenereerd voor drie verschillende genetische witte stof ziektes, genaamd ‘leukodystrofieën’, met verschillende genetische oorzaken, en deze gebruikt om de vroege glia cellulaire processen te bestuderen in de context van deze leukodystrofieën. Door snel ontwikkelende genetische technieken zijn wij in staat om mutaties die in patiënten een ziekte veroorzaken aan te brengen in het zebravis genoom, waardoor wij de hersenontwikkeling van "patiënt-specifieke" mutanten kunnen bestuderen. Dit vergroot mogelijk de relevantie van bevindingen in de vis voor patiënten. Met dit werk hebben wij een bijdrage geleverd aan meer kennis over de onderliggende ziektemechanismes van deze drie leukodystrofieën, maar ook een breder begrip over de rol van glia cellulaire mechanismes in het ontwikkelen en behouden van gezonde witte stof. Dit kan ons verder helpen in het beter begrijpen van witte stof biologie in ziek en gezond brein, wat op termijn ingezet kan worden voor het ontwikkelen van behandelingen voor hersenziektes waarbij de witte stof betrokken is.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.