Rotterdams Studenten Orkest | Connecting Worlds

Gesproken taal
Kamer
Aula, Erasmus Building
Bestel je tickets! Voeg toe aan agenda
Arie Kers

Het Rotterdams Studenten Orkest en het Musica Silvestra Orkest (Enschede) verbinden muzikale werelden met hun zomerconcert!

• Three Dutch Tunes (bewerkt door Hans Kindler)
  • Carl Maria von Weber: Andante e Rondo Ungarese voor fagot en orkest
  • Carl Nielsen: Helios Ouverture
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski: Symfonie nr. 2

Het concert begint met drie korte liederen die oorspronkelijk werden verzameld door de Nederlandse dichter en componist Adriaen Valerius (ca. 1570-1625) en later werden bewerkt door de Nederlands-Amerikaanse dirigent Hans Kindler (1892-1949). De Three Dutch Tunes roepen herinneringen op aan de verre Tachtigjarige Oorlog.

Met Carl Maria von Webers (1786-1826) Andante e Rondo Ungarese verandert het muzikale landschap aanzienlijk. De Duitse componist schreef het stuk in 1809 voor altviool en orkest, maar publiceerde in 1813 een nieuwe versie voor fagot. Met zijn boeiende mix van klagende melodieën, virtuositeit en drama is de muziek een genot voor zowel publiek als musici.

Carl Nielsen (1865-1931), algemeen erkend als de meest vooraanstaande componist van Denemarken, schreef de Helios Ouverture tijdens een verblijf in Athene. De concertouverture, voor het eerst uitgevoerd in 1903, is geïnspireerd op het opkomen en ondergaan van de zon boven de Egeïsche Zee en genoemd naar de Griekse god van de zon. Het stuk geeft op levendige wijze de veranderingen van sfeer en licht in de loop van de dag weer.

Het programma wordt afgesloten met de Symfonie nr. 2 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893). Het heroïsche en vrolijke stuk vol gevarieerde melodieën werd voor het eerst uitgevoerd in 1873 in Moskou en was meteen een groot succes. Tsjaikovski schreef het grootste deel van de symfonie tijdens een verblijf in Oekraïne, en het is dan ook geen verrassing dat Oekraïense volksliedjes hun weg vonden in de muziek.

Dirigent: Hanrich Claassen
Soliste: Nadia Lodewijk (fagot)

Meer informatie over RSO en MSO

Het RSO is een symfonieorkest voor studenten uit Rotterdam en omstreken. Meer informatie: https://www.nu-rso.nl/home-nl/

Het Musica Silvestra Orkest (MSO) is het studentensymfonieorkest van Enschede. Meer informatie: https://www.mso.utwente.nl/nl/

Datum: Vrijdag 16 juni 2023
Tijd: 20.30 - 22.15 uur
Locatie: Aula, Erasmus Building

Ticket informatie
Studenten: € 6,00
Overige bezoekers: € 10,00
Vrije toegang voor minderjarigen.

Georganiseerd door het Rotterdams Studenten Orkest ism Studium Generale