Studio Erasmus

Gesproken taal
Nederlands

Arminius, Museumpark 3, 3015 CB Rotterdam

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 21 september 2021 in Arminius, staan o.a. op het programma:

• Wordt Nederland steeds ongelijker? – Econoom Bastian Ravesteijn over zijn omvangrijke onderzoek naar kansengelijkheid, en de onthutsende resultaten (in de eerste maanden, zo blijkt, komen baby’s al op forse achterstand te staan).
  • Wel of geen losgeld betalen bij een ransomeware-aanval? Bernold Nieuwesteeg (ESL, directeur centre for law and economics of cyber security), over het businessmodel van hackers en wat te doen bij gijzelsoftware.
  • Waarom hebben we zo’n drang naar samenhang? – Hoogleraar biologische en cognitieve psychologie Rolf Zwaan schreef een boek over de ‘psychologie van het begrijpen’. De mechanismen die ons dagelijks zeer goed helpen bij het interpreteren van bijvoorbeeld films, landkaarten, grafieken of het gedrag van anderen, kunnen leiden tot misverstanden als we geconfronteerd worden met complexe gebeurtenissen, zoals een pandemie of een verkiezingsstrijd. Hoe werkt dat? En wat kunnen we eraan doen?
  • Hoe moet Rotterdam omgaan met verwarde personen? – In de Nederlandse media en politiek is de afgelopen jaren veel aandacht ontstaan voor incidenten rondom mensen die verward gedrag vertonen. Violet Petit-Steeghs evalueerde als projectleider het ‘Actieprogramma lokale initiatieven voor mensen met Verward Gedrag’.

En livemuziek van Lucas Vermeer en band.

Datum: 21 september 2021
Tijd: 20:30 uur (inloop met livemuziek vanaf 20:00 uur)
Locatie: Arminius, Museumpark 3, 3015 CB Rotterdam
Moderatie: Geert Maarse
Toegang: gratis, reserveren aanbevolen

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Arminius. Presentatie: Geert Maarse.

We zijn blij dat we weer publiek mogen ontvangen bij onze programma’s. Je bent van harte welkom om dit evenement fysiek bij te wonen, volgens de op dat moment geldende coronamaatregelen. Mochten er door veranderende regelgeving onverhoopt minder mensen fysiek aanwezig kunnen zijn, dan hanteren we het moment van reserveren als volgnummer en komt het programma (waar mogelijk) achteraf digitaal beschikbaar op het YouTube-kanaal van de Erasmus Universiteit.