Studio Erasmus

dinsdag 17 mei 2022, 20:30 - 21:45
Gesproken taal

Debatpodium Arminius

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is dé talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek.

Presentator Geert Maarse gaat in gesprek met wetenschappers over hun onderzoek; verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Met in deze editie onder meer Kim Putters en Maarten Janssen over hun onlangs uitgebrachte boek Topvorm. Toegang is gratis, aanmelden is aanbevolen.

Met deze editie:

• Wordt individueel succes nog te veel als eigen verdienste gezien? Kim Putters en Maarten Janssen schreven het boek Topvorm, waarin ze een analyse maakten van het bereiken van de top in de huidige prestatiemaatschappij. Welke lessen kunnen we hieruit leren voor de grote sociaal-maatschappelijke uitdagingen van deze tijd?
  • Wat weten we van de connectie tussen muziek en geluk? Julian Schaap ontving recentelijk een Veni-beurs om onderzoek te doen naar subjectief welzijn als gevolg van muziek. Hoe kan het dat de een zijn favoriete liedje de ander mateloos irriteert?
  • Waarom mag je niet zomaar een nier verkopen? Noortje Jacobs (Erasmus MC) doet historisch onderzoek naar moraliseringsprocessen rond menselijk materiaal, van organen en 'restafval' tot bloed en sperma. Waarom 'doneren' we bloed, maar wordt plasma verhandeld? Hoe kan het dat draagmoeders in het ene land betaald worden en in het andere niet? En hoe zit het met de schimmige casus van 'moeders voor moeders'?

• Met het nieuwe college krijgt vermoedelijk de auto weer ruim baan in Rotterdam. Tegelijkertijd komen er vanwege landelijk beleid verplicht 30-km-wegen. Anna Bornioli over hoe Rotterdam een gezonde balans kan vinden tussen bereikbaarheid en mobiliteitsvrijheid.

En muziek van Anna, Diego, en Luna

Datum: Dins 17 mei 2022
Tijd: 20:30 uur (20:00 uur inloop met livemuziek) – 21:45 uur
Locatie: Debatpodium Arminius
Moderatie: Geert Maarse
Toegang: gratis, reserveren aanbevolen

Dit is een programma van de Erasmus Universiteit, Studium Generale, Debatpodium Arminius en Vers Beton.