Studio Erasmus

Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op woensdag 14 september 2022 zijn we er weer met een nieuwe editie!

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Met deze editie onder meer Janna Cousijn over de twee gezichten van cannabis, Roy Kemmers over waarom mensen zich afkeren van de politiek en publieksfilosoof Stine Jensen.

• Kent het gebruik van cannabis twee gezichten? Cognitief Neurowetenschapper Janna Cousijn over haar onderzoek naar de voor- en nadelige effecten van de in steeds meer landen gelegaliseerde drug op het brein. Wegen de medische voordelen op tegen de negatieve kanten zoals toenemend gebruik en verslaving bij kwetsbare groepen? Voor dit onderzoek ontvangt Cosijn de WMO-VIDI subsidie.
  • Wat kan de filosofie betekenen bij de grote vragen van deze tijd? Stine Jensen is sinds dit jaar hoogleraar publieksfilosofie aan de Erasmus Universiteit.
  • Waarom keren mensen zich massaal af van het establishment? Nog nooit was de opkomst bij de Rotterdamse gemeenteraadsverkiezingen zo laag. Socioloog Roy Kemmers onderzocht waarom mensen een hekel krijgen aan de politiek. Faouzi Achbar (DENK) is sinds dit jaar wethouder Welzijn, Samenleven, Sport en Digitale Inclusie en aan hem de taak om het verloren vertrouwen terug te winnen. Hoe doe je dat?
  • Wat moet Rotterdam doen tegen nasissen, naroepen, seksuele gebaren en andere ongewenste intimidatie op straat? Minicollege door Tamar Fischer over de belofte van het college om meer te investeren tegen straatintimidatie. Zijn een grote publiekscampagne en gastlessen op scholen de oplossing?

Met livemuziek van Lucas Vermeer en band

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Datum: Wo 14 september 2022
Tijd: 20:30 – 21:45 uur (inloop met livemuziek om 20:00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam, Schouwburg
Moderatie: Geert Maarse