Studio Erasmus

Talkshow
two guests and the host sitting on stage at studio erasmus
dinsdag 18 apr 2023, 20:30 - 21:45
Voorstelling
Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam, Schouwburg

Laatste dag, meld je gratis aan! Voeg toe aan agenda
guest sitting in chair being interviewed by host of studio erasmus

Studio Erasmus is de talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 18 april 2023 zijn we er weer met een nieuwe editie!

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord.

• Bloed, zweet en tranen – Medisch historicus Ruben Verwaal schreef een boek over de geschiedenis van de vloeibare mens. Zonder speeksel geen vertering. Zonder stollend bloed geen helende wonden. Zonder vaginaal vocht en sperma geen voortplanting. Waarom hebben we dan toch zo’n problematische houding met onze lichaamssappen?
  • Waarom zou je ’s nachts willen werken? – Arbeidssocioloog Fabian Dekker over nachtwerkers. Onderzoek toont aan dat nachtwerk ongezond is voor lichaam en welzijn. De kans is groter dat je huwelijk op de klippen loopt en dat je hart- en bloeddrukproblemen krijgt. En toch kiezen 1,3 miljoen mensen, 14 procent van de beroepsbevolking, uit eigen beweging voor nachtwerk. Waarom?
  • Waarom komt baarmoederhalskanker in Rotterdam bovengemiddeld vaak voor? Gynaecoloog (EMC) Heleen van Beekhuizen, van Taskforce Nederland HPV-kanker vrij, over het belang van de HPV-vaccinatie. Halen Rotterdammers minder vaak een vaccinatie of kan de oorzaak worden gezocht in de zorgkloof en het gebrek aan informatie bij de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek?
  • De kloof in het Nederlandse onderwijs groeit. Hoe is het gesteld met de kansen van Rotterdamse leerlingen? Minicollege door Janna Michael.
  • Met muziek van The Voice van Vlaanderen deelnemer Rosann!

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Datum: Dinsdag 18 april 2023
Tijd: 20:30-21:45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20:00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam, Schouwburg
Moderatie: Geert Maarse