Studio Erasmus | IFFR editie

dinsdag 29 jan 2019, 20:30 - 21:45
Type

Theater Rotterdam

Reserveer nu! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek.

Op dinsdag 29 januari 2019 tijdens de speciale Engelstalige IFFR-editie o.a.: Payal Arora over de blockbusterisering van populaire cultuur.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 29 januari in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

•    Wat doet Netflix met onze filmsmaak? – Payal Arora en Filip Vermeylen over de impact van algoritmes op populaire cultuur. Hoe herstructureren disruptieve platforms zoals YouTube en Neflix de film- en televisiewereld? Wat betekent het wegvallen van traditionele ‘gate keepers’? En laten we ons nog wel verrassen in een tijd waarin ons mediagebruik minutieus geanalyseerd wordt om nieuwe blockbusters te creëren?

•    Hoe amusement laaggeletterden gezonder maakt – Bijzonder hoogleraar Entertainment Media en Social Change Martine Bouman en promovendus Roel Lutkenhaus over de potentie van priming: het inzetten van tv-series om gezondheidsvraagstukken onder de aandacht te brengen bij een publiek dat nauwelijks voorlichtingsfolders leest.

•    De overdosis in Pulp Fiction of blowende motorrijders in Easy Rider; de combinatie van drugs en films levert beroemde en beruchte scènes op. Komen de effecten ook daadwerkelijk overeen met de specifieke drug? Hoogleraar Klinische Psychologie Ingmar Franken factcheckt legendarische drugsscènes.

•    Is de vrouw de nieuwe superheld of blijft het frame van sekssymbool bestaan? Mediawetenschapper Charlotte Dwyer over #MeToo, feminisme op het witte doek en de rol van filmklassiekers in onze beeldvorming van ‘de vrouw’.

Livemuziek door Bonno Geerse, die op zijn vleugel een eigenzinnige interpretatie van klassieke soundtracks ten gehore brengt.

Datum: Dinsdag 29 januari 2019
Tijd: Inloop vanaf 20.00 uur
Locatie: Theater Rotterdam - Foyer Rotterdamse Schouwburg
Moderatie: Geert Maarse

Ticket informatie
Toegang: gratis

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton, Erasmus Magazine, Theater Rotterdam en International Film Festival Rotterdam. Mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds.