Talkshow Studio Erasmus

Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam - Foyer Rotterdamse Schouwburg

Reserveer hier! Voeg toe aan agenda
Geertje van Achterberg

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 17 september o.a.: Marc Schuilenburg en Sjoerd van Tuinen over de sociaal-politieke implicaties van de ecologische crisis, en Jurgen de Graaff over pijnbestrijding bij kinderen.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 17 september 2019 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

•  Pijnbestrijding bij kinderen - Tot het begin van de jaren tachtig werden baby's nog onverdoofd geopereerd, omdat men dacht dat ze geen pijn ervoeren. Aan de vooravond van een groot internationaal congres over kinderanesthesiologie komt Jurgen de Graaff (Erasmus MC) praten over signalering van pijn bij kinderen, medicatie daartegen en de toenemende kennis over bijwerkingen.

•  Hoe moet je leven in tijden van ecologische crisis? - filosofen Sjoerd van Tuinen en Marc Schuilenburg schreven de handleiding Leven in het Antropoceen (september, 2019) over de rol van de geesteswetenschappen in deze crisis, en hoe we de sociaal-politieke kant van dit nieuwe tijdperk miskennen door het te reduceren tot een milieuvraagstuk.

• 'Jaagt Rotterdam armen de stad uit?' - Criminoloog en stadssocioloog Gwen van Eijk beantwoordt in het stadscollege de vraag.

• Gaat Facebook’s cryptomunt de wereld verbeteren? - Payal Arora (digitaal antropoloog en auteur van ‘The Next Billion Users: Digital Life Beyond the West’) over de discutabele ambities van Libra, de cryptomunt die deze zomer werd aangekondigd en die volgens het techbedrijf een oplossing is voor 'de 1,7 miljard mensen die 30 jaar na de uitvinding van het internet nog altijd geen bankrekening hebben’.

Met livemuziek van Flora not Fauna.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Met boekverkoop door Bosch&deJong. Presentatie: Geert Maarse.

Datum: Dinsdag 17 september 2019
Tijd: 20.30 - 21.45 (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam - Foyer Rotterdamse Schouwburg
Ticket informatie: Toegang gratis, reserveren wordt aanbevolen