Talkshow Studio Erasmus

Nederlands

Theater Rotterdam - Kleine zaal

Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 22 oktober onder andere: Joyce Weeland over het belang van natuur en Willem Schinkel & Rogier van Reekum over kapitaal, ras & fascisme.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 22 oktober 2019 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Wat doet natuur met je (mentale) gezondheid? - Orthopedagoog Joyce Weeland over de invloed van ‘een dosis natuur’ op stress en gedragsontwikkeling van schoolkinderen.
  • Ontsnappen aan de liberale wereldorde? - Sociologen Willem Schinkel en Rogier van Reekum over hun nieuwe boek ‘Theorie van de Kraal: kapitaal, ras, fascisme’ (Boom, 2019). De kraal is de huidige bio-politieke ruimte waarin wij ‘gedresseerd worden om de circulatie van kapitaal mogelijk te maken’, aldus Schinkel en Van Reekum. Maar er is een uitweg.
  • Wonderen uit de medische geschiedenis - ‘IJzeren longen’, glazen injectiespuiten of experimentele operatieapparatuur uit de jaren vijftig: Ruben Verwaal (erfgoedconservator Erasmus MC) bespreekt de opmerkelijkste objecten uit de collectie van het grootste ziekenhuis van Nederland.
  • Lijdt Rotterdam aan bestuurlijke overmoed? - Hoogleraar bestuurskunde Martijn van der Steen over de besluitvorming rond megaprojecten als Feyenoord City, het Warmtebedrijf en het Schiekadeblok. En over het recente rapport van de Rotterdamse Rekenkamer, waarin geconcludeerd wordt dat het stadsbestuur de mouwen soms wat te gemakkelijk opstroopt.

Met livemuziek van NOHMI Jazz Trio en een boekentafel van Bosch & De Jong.

Datum: dinsdag 22 oktober

Tijd: 20.30 - 21.45 (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)

Locatie: Theater Rotterdam – let op: eenmalig in de Kleine Zaal

Ticket informatie: Helaas is het niet meer mogelijk te reserveren voor dit programma. Wil je Studio Erasmus toch bijwonen, dan raden we je aan om zonder reservering langs te komen; over het algemeen is er altijd nog wel plek, we kunnen dit alleen niet meer garanderen.