Talkshow Studio Erasmus

Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam locatie Schouwburgplein, Grote zaal

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 15 september met o.a. Ruud Welten over Simone de Beauvoir, Eveline Crone over het puberbrein en Simone Dalm over een nieuwe behandeling van prostaatkanker.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 15 september 2020 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Waarom doen pubers zo vaak domme dingen? - Hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie (en auteur van het boek ‘Het puberende brein’) professor Eveline Crone over de hersenen van jongeren. Hoe komt het dat pubers zo onbesuisd, ongeïnteresseerd en lui zijn? Zijn jongeren in deze crisis veerkrachtiger, of juist kwetsbaarder? En wat gebeurt er met ons brein als alle zekerheden en routines ineens op losse schroeven komen te staan?
  • Wat leren we (juist nu) van Simone de Beauvoir? - Ruud Welten schreef een verfrissend boek over het denken van de filosofe, schrijfster, feministe en grondlegster van het existentialisme. Het is de hoogste tijd dat ook mannen in haar werk duiken, betoogt hij in ‘Wie is er bang voor Simone de Beauvoir?’ (Boom, 2020). Naast feminisme en existentialisme komen ook psychoanalyse en literatuur aan bod. En naast de achterstelling van vrouwen ook religie, liefde en seksualiteit.
  • Prostaatkanker beter te detecteren en behandelen? Onderzoeker Simone Dalm (radiofarmacologie, Erasmus MC) over haar innovatieve strategie om behandeling van en beeldvorming over prostaat- en borstkanker aanzienlijk te verbeteren. Liggen toepassingen op andere kankersoorten ook in het verschiet?
  • Is big brother is watching you? De gemeente ontwikkelt een app voor consumenten met een interactieve plattegrond van de stad, die aangeeft waar het druk en waar juist rustig is – Het Rotterdamse alternatief op de alom geprezen en gevreesde corona-app. Jiska Engelbert vertelt in het stadscollege over de voor- en nadelen van dergelijke trackingapps, technologie in tijden van corona en over privacy. Wie heeft er eigenlijk baat bij deze SpotR-app?

En livemuziek van Bonno Getz.

Datum: Dinsdag 15 september 2020
Tijd: 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam locatie Schouwburgplein, Grote zaal
Moderatie: Geert Maarse
Toegang: gratis maar reserveren sterk aanbevolen

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.