Talkshow Studio Erasmus

Gesproken taal

Theater Rotterdam locatie Schouwburg, Kleine zaal

Voeg toe aan agenda

Naar aanleiding van het besluit dat theaters dicht moeten - tijdens de persconferentie op 3 november j.l., - kan er helaas geen publiek aanwezig zijn bij de opnames van Studio Erasmus. De interviews worden na afloop beschikbaar gemaakt via studioerasmus.nl.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 17 november 2020 in de Kleine Zaal van Theater Rotterdam staan o.a. op het programma:

• Het eerlijke verhaal over de vluchtelingencrisis? - De vluchtelingencrisis - of ‘vluchtelingentragedie’, zegt hij eigenlijk liever - is geen natuurverschijnsel, aldus hoogleraar Peter Scholten. Er is een duidelijke relatie tussen de economische politiek die Westerse landen al decennia voeren en de hoeveelheid vluchtelingen die in toenemende mate probeert het thuisland te ontvluchten. Wat staat ons te doen?
  • Zijn er in de toekomst nog orgaandonoren nodig? Dr. Luc van der Laan over zijn onderzoek naar het maken van een lever uit stamcellen van de patiënt zelf en klinisch transplantatiechirurg dr. Jeroen de Jonge over de dagelijkse praktijk van orgaantransplantatie. Zijn de effecten van de nieuwe donorwet al merkbaar in het ziekenhuis?
  • Hoe moet Rotterdam omgaan met haar divers erfgoed? In 2013 accepteerde de gemeente een motie over het gebrek aan historisch besef in de stad, maar besloot dit jaar het historisch Museum Rotterdam te sluiten. Tegelijkertijd staat Rotterdam voor de vraag wat te doen met de bevindingen uit het Rotterdamse slavernij-onderzoek. In dit Vers Beton minicollege geven Norah Karrouche en Arno van der Hoeven een to do-lijst voor het Rotterdamse erfgoed.

En livemuziek van Lucas Vermeer en band.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.