Transition to Transdisciplinary Science: Solutions for Complex Societal Issues

Register Voeg toe aan agenda
Audience at Studio Erasmus during IFFR 2019
Geertje Achterberg

Onze maatschappij heeft te maken met veel complexe problemen. Om deze op te lossen, moeten we ons wenden tot transdisciplinaire wetenschap. Dit betekent dat we verschillende disciplines en belanghebbenden samenbrengen om innovatieve en effectieve oplossingen te vinden. Door dit te doen, kunnen we grote problemen zoals ongelijkheid, klimaatverandering en gezondheidszorg aanpakken. Doe mee aan onze conferentie en leer meer over hoe dit soort onderzoek een betere toekomst voor iedereen kan creëren.

Tijdens de conferentie Transition to Transdisciplinary Science: Solutions for Complex Societal Issues zullen prominente sprekers, zoals prof.dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens en dr. Eppo Bruins, ingaan op transdisciplinaire wetenschap. Daarnaast zal tijdens het evenement een whitepaper met zes voorstellen voor effectieve innovatie worden gepresenteerd.

Transdisciplinaire wetenschap overschrijdt de traditionele disciplinaire grenzen en integreert verschillende perspectieven om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Het benadrukt de samenwerking tussen onderzoekers, vakmensen en belanghebbenden uit verschillende velden om samen innovatieve oplossingen te creëren. Deze benadering zorgt ervoor dat onderzoeksresultaten direct toepasbaar zijn in de echte wereld, wat een betekenisvolle impact en duurzame verandering bevordert.

Verwacht tot nadenken stemmende keynotes die ingaan op de essentie van transdisciplinaire wetenschap en de centrale rol ervan in het bevorderen van innovatie in Nederland en Europa. Onderzoek onderwerpen zoals het programmeren van transdisciplinair onderzoek of de praktische toepassingen ervan, binnen bijvoorbeeld de Convergence-alliantie. Krijg waardevolle inzichten in de successen en obstakels van transdisciplinaire projecten door middel van boeiende paneldiscussies met experts van NWO, TNO, KIN en Convergence, gevolgd door beschouwingen door afgevaardigden van de overheid.

14:30Registratie

Opening & keynotes

• Why transdisciplinairy science; how is it different? door prof.dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens (Erasmus Universiteit Rotterdam)
  • Why is transdisciplinary research important for innovation in the Netherlands? door dr. Eppo Bruins (voorzitter AWTI)

Parallelsessies

1. Programming of transdisciplinary research - Dr. Michiel van den Hout (Klimaatprogramma Nederland) en dr. Judith Schueler (ACCEZ) zullen belichten wat er nodig is om een transdisciplinair programma op te zetten.
  2. Transdisciplinarity in practice - Dr. Julia Whittmayer (EUR-DIT) zal inzicht geven in de uitdagingen waar onderzoekers voor staan als het gaat om transdisciplinariteit. Gevolgd door Johnathan Subendran, MSc. (Resilient Delta/TUD), die een project heeft opgezet voor en met de Gemeente Dordrecht. Drs. Albert Engels (Gemeente Rotterdam) zal afsluiten met het delen van zijn ervaringen (vanuit stakeholderperspectief) over het werken met wetenschap.
16:30Presentatie Collective Knowledge development door dr. Lotte Krabbenborg (RU Nijmegen)
16:40Panel met dr. Jeanet Bruil (hoofd Nederlandse Onderzoeksagenda bij NWO), dr. Wimar Bolhuis (directeur TNO Vector), dr. Michiel van den Hout (programmadirecteur KIN) en dr. Lotte Krabbenborg (RU Nijmegen).
17:00Beschouwingen vanuit overheidsperspectief: dr. Martijn Poel (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Afdeling Onderzoek & Wetenschapsbeleid).
17:10Slotwoord door Margo Strijbosch, directeur Erasmus Research Services.
17:15Borrel.

Registratieformulier

Registratie is nu gesloten omdat we het maximale aantal deelnemers hebben bereikt. Stuur een e-mail om op de wachtlijst te komen. Neem contact op met Marije Wassenaar-Verschuur (marije.wassenaar@eur.nl).

Foto & video

Tijdens de conferentie kunnen foto's en video's worden gemaakt. Het is mogelijk dat je herkenbaar op deze opnames staat. Als bezoeker geef je toestemming voor opslag en gebruik van deze beelden voor commerciële doeleinden.

Keynotesprekers

• prof.dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens
    Prof.dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens
    Hoogleraar Transformative Academic Education en vice-decaan van de Erasmus School of Philosophy.
    Dr. Eppo Bruins
    Voorzitter AWTI

Neem voor meer informatie contact op met Marije Wassenaar-Verschuur (marije.wassenaar@eur.nl) en Immanuel Nijssen (immanuel.nijssen@eur.nl).