Under Pressure | Lezing

dinsdag 29 okt 2019, 19:30 - 20:30
Reserveer je ticket! Voeg toe aan agenda

Een lezing over de invloed van stress op onze levens, en waarom ons oeroud stresssysteem niet kan omgaan met de complexiteit van de moderne wereld.

Een mentale gezondheidscrisis, een burn-out epidemie en alsmaar toenemende psychologische problemen. De 21ste eeuw lijkt nu al de eeuw van stress te zijn. Alarmerende cijfers tonen hoe onze lichamen en geesten niet in staat zijn om de hoeveelheden stress te verwerken. Wat kan helpen om minder stress te ervaren? In deze lezing zal psychiater Witte Hoogendijk spreken over de invloed van stress op onze levens, en waarom ons oeroud stresssysteem niet kan omgaan met de complexiteit van de moderne wereld.

Steeds meer mensen ervaren problematische hoeveelheden stress die (kunnen) leiden tot slaapproblemen, burn-out en depressie. Vooral onder studenten wordt de prestatiedruk sterk ervaren en het aantal studenten met psychische problemen groeit, met onzekerheid, angst, paniekaanvallen en verslaving als veelvoorkomende gevolgen. Wat gaat er fout? Hoe kan je voorkomen teveel stress te ervaren? En hebben we ons geluk achtergesteld aan het krijgen van betere cijfers, een prestigieuze stage of een inspirerende baan?

Stress was lang noodzakelijk voor het overleven van de mensheid, maar wanneer datgene wat stress geeft onvermijdelijk, abstract of niet te beïnvloeden is, dan kan dit leiden tot depressie of burn-out. En juist jongeren lopen tegen veel zaken aan die in deze categorie vallen; prestatiedruk, het maken van belangrijke levenskeuzes, het gewicht van de wereld. Witte Hoogendijk benadert stress, burn-out en depressie vanuit de evolutietheorie. Hij zal verklaren waarom dit moderniteitsziektes zijn, die worden veroorzaakt door het contrast tussen waar ons lichaam voor is gemaakt en wat we er van vragen.

Witte Hoogendijk is psychiater, hoogleraar en hoofd van de afdeling Psychiatrie aan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Hij houdt zich al dertig jaar bezig met depressieonderoek en heeft, samen met journalist Wilma de Rek, de goed onthaalde boeken Van Big Bang tot Burn Out; het grote verhaal over stress (2017) en Leef als een beest (2018) geschreven, beiden uitgegeven bij Uitgeverij Balans. Zijn onderzoek richt zich op de biologische aspecten van depressie.

Dit programma is Engelstalig en een samenwerking tussen Studium Generale en het studenteninitiatief Happy Student Society.

Datum: dinsdag 29 oktober 2019
Tijd: 19:30-20:30 uur Inloop: 19:00 uur
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein

Ticket informatie