Van gymnasium tot gevangenis

Gesproken taal
Nederlands

Theil CT-01

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Een plek op de Amsterdamse veelplegers top-600, zeven jaar vastzitten én uiteindelijk toch een diploma halen: Younes Finani vertelt erover in dit gastcollege.

Younes Finani kwam als 14-jarige gymnasium leerling in aanraking met de politie en jeugdzorg. Vanwege een slecht contact met de hem toegewezen gezinsvoogd belandde hij in een justitiële jeugdinrichting in afwachting van een plek in gesloten jeugdzorg. Daar maakte hij hardhandig kennis met oudere, voor zware strafbare feiten veroordeelde groepsgenoten die hem duidelijk maakten hoe hij status kon verwerven. Het luidde de start in van zijn criminele carrière en hij kwam op de eerste Amsterdamse Top-600 van veelplegers terecht. Die carrière werd afgewisseld met regelmatige plaatsingen in gesloten jeugdhulpinstellingen, justitiële jeugdinrichtingen en - na zijn 18e - penitentiaire inrichtingen, waaruit hij diverse malen wist te ontsnappen of niet terugkeerde van verlof. Uiteindelijk kwam er een keerpunt en heeft hij in de gevangenis alsnog een HAVO-diploma gehaald. Na zijn vrijlating heeft hij het boek ‘Het verhaal van Johannes uit de Jordaan’ geschreven waarin hij niet alleen hij zijn ervaringen met politie en justitie beschrijft, maar ook hoe zijn criminele carrière is ontstaan en zich heeft ontwikkeld. Tijdens dit gastcollege deelt Younes zijn ervaringen en is er gelegenheid vragen te stellen.

Na afloop is het mogelijk om een gesigneerd exemplaar van zijn boek te kopen.

Inleiding en moderatie door prof.mr. Jolande uit Beijerse, hoogleraar justitiële jeugdinterventies en hoofddocent strafrecht aan Erasmus School of Law.

Georganiseerd door prof.mr. Jolande uit Beijerse en Studium Generale.

Datum: Maandag 4 maart 2024
Tijd: 13:00 – 15:00 u (inloop vanaf 12:45 u)
Locatie: Theil Building CT-01
Moderatie: prof. mr. Jolande uit Beijerse