Verslaafd aan kicks

CO 1 Onderwijscentrum EMC

Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

De derde lezing in de lunchlezingenserie Brein! staat in het teken van psychiatrie, verslavingen en kicks. De een hangt op de bank te nextflixen, terwijl de ander steeds extremere – en vaak gevaarlijke – uitdagingen aangaat met vrienden zoals de cinnamon of choking-challenge. Waarom is de ene persoon vatbaarder voor verslaving dan de ander? En waarom  gaat iemand steeds opnieuw op zoek naar (extreme) kicks in sport, reizen of internet challenges terwijl iemand anders een boottochtje al heftig vindt?

In deze lezing spreekt klinisch psycholoog Ingmar Franken over wat er gebeurt in de hersenen als iemand een ‘kick’ ervaart. Zien de hersenen van een ‘adrenalinejunk’ of drugsverslaafde er anders uit dan iemand die ‘normaler’ gedrag vertoont? Welke gelijkenissen vertoont het gedrag van extreem-sporters of waaghalzen met die van iemand met een alcohol- of drugsverslaving? En wanneer is iets een verslaving?

Prof. dr. Ingmar Franken is hoogleraar Klinische Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en verbonden aan de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Erasmus Medisch Centrum. Franken is een expert op het gebied van de neurocognitieve aspecten van verslaving en (drugs)misbruik.

Datum: Din. 27 nov.
Tijd: Inloop: 12.15 u
Locatie: CO 1 Onderwijscentrum EMC

Ticket informatie
Toegang: gratis

I.s.m. Capita Selecta – MFVR. Inclusief gratis broodje. Toegang gratis, reserveren niet mogelijk.