Vrouwenrechten in Iran

Gesproken taal
Engels

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Na de vertoning van de animatiefilm Persepolis, praten we verder over vrouwenrechten in Iran, de huidige #WomanLifeFreedom beweging en de oorsprong daarvan in de geschiedenis.

Na de dood van Mahsa Amini op 16 september – een 22-jarige Koerdische vrouw die voor haar dood door de Iraanse zedenpolitie werd aangehouden omdat zij haar hoofddoek niet volgens de regels droeg – protesteren mensen van verschillende sociale groepen in heel Iran voor Women, Life, Freedom (Jin, Jiyan, Azadi)’.

De moedige meisjes en vrouwen van Iran, van Koerdistan tot Baluchistan, strijden in de frontlinie voor hun fundamentele mensenrechten. Zoals de aanhoudende demonstraties en protesten laten zien, zijn vrouwenrechten in het huidige Iran een belangrijk onderwerp om onder de aandacht te brengen.

De animatiefilm Persepolis (Satrapi, 2007), vertelt het verhaal van een meisje (Marji) tijdens de islamitische revolutie in Iran. Zij ervaart de toenemende ongelijkheid en het patriarchaat.

Deze film toont de strijd van Marji in een sociaal-politieke context waarin vrouwen volgens de wet tweederangsburgers zijn.

Na de film volgt een nagesprek met Alireza Rabiei en Mansoureh Shojaee

Alireza Rabiei vertelt hoe de autobiografische weergave van de Iraanse revolutie 1979 in de film, verband houdt met de vrouwenrechten in het huidige Iran. Mansoureh Shojaee spreekt over de impact van de verplichte hijab op de beweging voor Vrouw, Leven, Vrijheid en gaat in op vrouwenrecht in Iran en de geschiedenis van de vrouwenbeweging in Iran.

Over de sprekers:

• Mansoureh Shojaee is een Iraanse schrijver, journalist en vrouwenrechtenactiviste in ballingschap. Ze studeerde mensenrechten, gender en conflict aan het International Institute of Social Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is de oprichter van het Iraanse Vrouwenbewegingsmuseum (IRWMM) en onderzoeker aan de Iran Academia.
  • Alireza Rabiei is een Iraanse onderzoeks-masterstudent Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoeks-interesses zijn gericht op de Iraanse filmindustrie, censuur en onafhankelijk film maken in Iran en de diaspora.

Trailer Persepolis (2007)

Trailer Persepolis

Datum: Donderdag 1 december 2022
Tijd: 19:00 – 21.45 uur*