Warfare & the AI-revolution

woensdag 17 apr 2024, 16:00 - 17:30
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Two toy soldiers in green

Slimme bommen, robots op het slagveld of automatische drone-aanvallen. Dit zijn slechts enkele toepassingen van Artificial Intelligence in oorlogsvoering. Terwijl de media zich vaak richten op consumentgerichte toepassingen zoals Chat-GPT, speelt het ook een belangrijke - maar meestal verborgen - rol in de huidige oorlogsvoering. Hoe zal de toekomst van gewapende conflicten eruit zien met de toenemende rol van AI? Wordt oorlog nog dodelijker door 'killer drones' of nieuwe superwapens? En: Hoe moeten Europa en de NAVO dit benaderen tegenover concurrerende machten als Rusland en China?

Tijdens deze lezing zal NAVO Assistant Secretary General David van Weel ons een spoedcursus geven over de ontwikkelingen op het gebied van militaire AI. Wat zijn de huidige ontwikkelingen en mogelijke toekomstige toepassingen van deze technologieën en hoe moet de NAVO hierop reageren? Kunnen we de ontwikkelingen van militaire AI voor nieuwere, dodelijkere wapens voorkomen? Of moeten we ons voorbereiden op de onvermijdelijke ontwikkelingen van dergelijke technologieën door entiteiten die ons kwaad willen doen?

David van Weel is NAVO's Assistant Secretary General for Innovation, Hybrid, and Cyber, en is de belangrijkste adviseur van Secretaris-Generaal Jens Stoltenberg voor het behoud van NAVO's innovatieve voordeel en het aanpakken van zaken met betrekking tot technologische uitdagingen, cyberverdediging en hybride dreigingen, samen met hun uitgebreide implicaties voor de veiligheid van het Bondgenootschap. Daarnaast heeft David van Weel een achtergrond bij het Nederlandse Ministerie van Defensie en de Koninklijke Marine.

Een reactie op de lezing zal gegeven worden door Marijn Hoijtink, Research Professor Internationale Betrekkingen aan het Departement Politieke Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek richt zich op militaire toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI), met een bijzondere interesse in hoe deze technologieën vorm geven aan de manier waarop oorlog wordt gedacht, uitgevochten en beleefd. Ze leidt het PLATFORM WARS project, gefinancierd door de Vlaamse Onderzoeksstichting (FWO), waarmee ze en haar team de rol van de hoogtechnologische industrie in moderne oorlogsvoering bestuderen.

De lezing wordt ingeleid en gemodereerd door dr. Michal Onderco, hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Hij doet momenteel onderzoek naar militaire AI vanuit een Europees bestuursperspectief.

Dit evenement wordt ondersteund door het REMIT-project, dat wordt gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101094228.

Datum: 17 April
Tijd: 16.00 (Inloop: 15.45)
Locatie: Erasmus Paviljoen
Moderatie: dr. Michal Onderco