Wat als je biologisch gezien niet in het hokje man of vrouw past?

Lunchlezing over Intersekse
dinsdag 11 apr 2023, 12:30 - 13:30
Gesproken taal

Collegezaal 1, Onderwijscentrum Erasmus MC

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Zo’n 190.000 mensen in Nederland zijn intersekse. Zij hebben de ervaring van geboren zijn met een lichaam dat niet past binnen het heersende beeld van man of vrouw. Kennis hierover in de maatschappij en in de zorg is vaak nog niet toereikend. Wat is belangrijk om te weten over intersekse? Wat zijn (schadelijke) misvattingen die nog steeds in stand worden gehouden? En wat moet er gedaan worden om de positie van intersekse personen te versterken?

In deze lunchlezing vertellen Miriam van der Have en Mir Abe Marinus van de Nederlandse Organisatie voor Seksediversiteit (NNID) over intersekse. Alhoewel 1 op de 90 mensen in Nederland als intersekse kan worden gezien, is de kennis van medische professionals hierover vaak nog ondermaats. Uit recent onderzoek van Rutgers en NNID bleek zelfs dat medische behandelingen bij intersekse personen schadelijk en belemmerend kunnen zijn. Wat kan hieraan gedaan worden?

Miram van der Have is directeur van NNID. Zij zet zich al 25 jaar in voor de verbetering van de positie van intersekse personen in de maatschappij.

Mir Abe Marinus is beleidsmedewerker en onderzoeker bij NNID. Hen schrijft mee aan (inter-)nationale rapportages en reacties op actuele beleidsvraagstukken op het gebied van seksediversiteit, en richt zich op kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van intersekse personen.

Deze lunchlezing is onderdeel van een reeks over seksualiteit en gender die wordt georganiseerd door de Academiecommissie van de Medische Faculteitsvereniging Rotterdam (MFVR), dr. Jos van der Geest en Studium Generale.

Datum: Dinsdag 11 April
Tijd: 12.30 - 13.30
Locatie: Collegezaal 1, Onderwijscentrum Erasmus MC
Toegang: Gratis
Deze lezing is openbaar toegankelijk. Je hoeft niet een student te zijn.

Georganiseerd door Studium Generale, de Academiecommissie van de Medische Faculteitsvereniging Rotterdam (MFVR) & dr. Jos van der Geest