Wat is de rol van de econoom in de energietransitie?

Impact Day Energy Transition
donderdag 23 mei 2024, 13:00 - 17:00
Type
Gesproken taal
Nederlands

Erasmus Hub!, Nassaukade 3, Rotterdam

Voeg toe aan agenda

Op donderdag 23 mei organiseert Erasmus School of Economics de Impact Day Energy Transition, een middag gewijd aan de rol van de econoom in de complexe vraagstukken rondom de energietransitie.

Benieuwd naar de belangrijke rol die economen spelen bij het oplossen van de complexe uitdagingen rondom de energietransitie? Schrijf je dan nu in voor de Impactdag Energietransitie op donderdag 23 mei! De middag wordt georganiseerd door Erasmus School of Economics en dr. Ronald Huisman, expert in Energy Finance.

Het wordt een boeiende middag met sprekers uit de academische wereld, industrie en publieke sector en keynote speeches van Bas Eickhout, lid van het Europees Parlement voor GroenLinks-PvdA, en Michiel Nijdam, Hoofd Strategie bij de Haven van Rotterdam.

Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn onder andere energieprijzen, consumentengedrag, toegang tot het energienetwerk en energieongelijkheid, alles met een focus op de cruciale discipline van de economie. Het aantal plaatsen is beperkt, dus schrijf je hieronder snel in!

TimeEvent
13.00-13.05Welkom door gespreksleider Rick van der Kleij
13.05-13.15Openingsdiscussie met dr. Ronald Huisman
13.15-14.00 Keynote 1: Michiel Nijdam – Hoofd Strategie bij de Haven van Rotterdam
14.00-15.00

Break-out sessie 1

Schaarste op elektriciteitsnetten
Met bijdragen van:

• Mark de Kwaasteniet (BudgetThuis): 'de uitdagingen voor het elektriciteitsnetwerk en de samenwerking van energiebedrijven met consumenten.'
  • Marcel Volkerts (Baringa): 'hoe kunnen we de beschikbare netwerkcapaciteit zo goed mogelijk gebruiken?'

Samenwerken om te versnellen
Met bijdragen van:

• Leonardo Fuligni (Erasmus Centre for Entrepreneurship): 'samenwerken in complexe ecosystemen waar zowel publieke en private belangen samenkomen.'
  • Daniël Lodders (Saman Groep): 'het samenwerken bij de opwekking, opslag en consumptie in energyhubs.'

Voorspellen en energieprijzen
Met bijdragen van:

• Kristiaan Glorie (Erasmus Quantitative Intelligence): 'het voorspellen van vraag.'
  • Dongchen He (Tilburg University): 'hoe beïnvloedt de onzekerheid van aanbod van duurzame energie de (forward) prijzen op termijnmarkten?' (Engels)
15.00-15.15Pauze
15.15-16.00

Break-out sessie 2

Maakt de transitie ons gelukkig(er)?
Met bijdragen van:

• Martijn Burger (EHERO): 'hoop voor de toekomst en bereidheid om te betalen voor duurzame energie.'
  • Peter Mulder (TNO): 'energieongelijkheid.'

Het sturen van vraag
Met bijdragen van:

• Rob Massuger and Jeroen van der Beek (GreenChoice): 'ervaringen bij innovaties om de vraag van consumenten te sturen.'
  • Olga Heijmans - Kuryatnikova (Erasmus School of Economics): 'het sturen van energiegebruik en de invloed op CO2-uitstoot.' (Engels)

Implicaties voor vervoer
Met bijdragen van:

• Larissa van der Lugt (Erasmus Centre for Urban, Port, and Transport Economics): 'het economisch perspectief op de transitie naar duurzame brandstoffen voor de scheepvaart.'
  • Linda Punt (RSM): 'benut het netwerk beter door elektrische voertuigen slimmer te laden.'

16.00-16.10Plenaire terugkoppeling
16.10-16.50Keynote 2: Bas Eickhout, Europarlementarier GroenLinks-PvdA en ‘spitzenkandidat’ voor de Europese Groenen
16.50-17.00Sluiting met dr. Ronald Huisman
17.00 - EindeNetwerkborrel

Deze middag wordt georganiseerd in samenwerking met de Benelux Association of Energy Economics.

Registratie

Beschikbare plekken zijn beperkt. Verzeker je van een plek door je hieronder in te schrijven:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Privacy Statement

Erasmus School of Economics gaat vertrouwelijk om met uw (inschrijvings)gegevens. Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor logistieke doeleinden. Meer informatie vindt u op www.eur.nl/en/ese/disclaimer/privacy-statement.

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.