Wetenschapscafé: De geschiedenis van emoties

Bistro Bar Binnenrotte, Hoogstraat 110, Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Emotions

Emoties spelen een ontzettend grote rol in ons leven. Ze beïnvloeden de keuzes die we maken, de interacties met onze omgeving en de manier waarop we ervaringen beleven. Emoties bepalen dus grotendeels ons doen en laten. Zonder emoties zouden we leven in een oppervlakkige wereld gebaseerd op routine en zonder kunst, cultuur en literatuur.

In de afgelopen jaren is het onderzoek naar de biologie en geschiedenis van emoties enorm in populariteit toegenomen. Hoe keken onze voorouders naar emoties? Hoe is de kijk op emoties door de geschiedenis heen veranderd en wat zien we hiervan terug in kunst en literatuur? In dit Wetenschapscafé zal Heleen Pott, Socrates Professor Filosofie aan de Erasmus Universiteit, deze vragen met ons bespreken.

Over Heleen Pott

Heleen Pott studeerde filosofie, sociologie en literatuur aan de Universiteit van Amsterdam waarna zij aan dezelfde universiteit cum laude promoveerde op filosofische emotietheorieën. Sindsdien doceert zij onder andere aan de Universiteit van Maastricht en is ze in 1999 benoemd tot Socrates-hoogleraar (bijzonder hoogleraar) aan de Erasmus Universiteit (afdeling filosofie en Erasmus School of History, Culture and Communication). Naast haar rol als docent en onderzoekster heeft zij vele boeken en artikelen geschreven voor zowel algemene bladen zoals Trouw en NRC Handelsblad als wetenschappelijke tijdschriften.

Kijk voor meer informatie op de website van het Wetenschapscafé.