Wetenschapscafé Rotterdam: De maatschappelijke gevolgen van genetica

Wetenschapscafé Erasmus Universiteit
maandag 25 apr 2022, 19:30 - 21:00
Voeg toe aan agenda

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier verteld over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Zoals velen weten ligt het onderwerp ‘watermanagement’ onze koning nauw aan het hart en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij langere tijd geleden de uitspraak deed: ‘watermanagement zit in ons DNA’. Maar wat heeft watermanagement met DNA te maken? ‘Niets’ zult u mogelijk zeggen en misschien heeft u daarmee gelijk. Het laat in ieder geval zien hoe erfelijkheid een rol is gaan spelen in ons dagelijks leven en zelfs in ons woordgebruik. Maar hoe groot is die rol nu werkelijk? Worden we daar beter, of misschien nog belangrijker, gelukkiger van?

Welke rol speelt de genetica in de maatschappij en vice versa? Kan de maatschappij wel invloed uitoefenen op wat er in de genetica gebeurt of is het allemaal wetenschappelijk ivoren-torenwerk? Wat moeten we snappen om mee te kunnen praten, en nog belangrijker, om mee te kunnen beslissen?

Dr. Fred Petrij is klinisch geneticus en universitair hoofddocent in het Erasmus MC. In de loop der jaren is zijn focus, naast de patiëntenzorg voor mensen met erfelijkheidsvragen, steeds meer gaan liggen op het verzorgen van onderwijs, niet alleen voor zijn eigen vak maar ook voor de geneeskunde opleiding in Rotterdam in algemene zin. Hij won daarmee diverse onderwijsprijzen.

Datum: Maandag 25 april 2022
Inloop: 19.00 uur
Aanvang: 19.30 uur
Locatie: Bistrobar Binnenrotte
Toegang: Gratis

W: www.wetenschapscafe.nl of E: wetenschapscafe@erasmusmc.nl

Dit is een gratis evenement.