Wetenschapscafé Rotterdam: Ik ren, jij rent, wij rennen

Bistro Bar Binnenrotte, Hoogstraat 110, Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Wetenschapscafé Erasmus Universiteit

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier verteld over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Gezondheids- en fitnessapps staan tegenwoordig automatisch geïnstalleerd op smartphones. Deze apps stellen de mens in staat zichzelf goed in de gaten te houden en beter te leren kennen. Met het uiteindelijke doel, natuurlijk, om zichzelf te verbeteren. Maar wat betekent dat: jezelf verbeteren? En voor wie doe je dit eigenlijk, en waarom? Voor jezelf, of voor de maatschappij? En waarom willen we dit eigenlijk? Hoe is het functioneren van gezondheids- en fitnessapps het best te begrijpen: als een vorm van zelf-ontplooiing of als een vorm van disciplinering van buitenaf? Professor Huijer bespreekt aan de hand van drie filosofische stromingen hoe de rol van deze gezondsheidsapps uiteenlopend benaderd kan worden, hoe deze apps het huidige zelfbeeld vormgeven, en wat de alternatieven zijn.

Over de spreker

Prof. dr. Marli Huijer is hoogleraar Publieksfilosofie aan de Erasmus School of Philosophy, Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze werd opgeleid tot huisarts en filosoof, promoveerde in de filosofie en was eerder bijzonder hoogleraar Gender en Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit van Maastricht. Van 2015 tot 2017 was zij Denker des Vaderlands in Nederland. Ze schreef boeken over vele onderwerpen, waaronder seksuele vrijheid, gender, ritme, en technologie.

W: www.wetenschapscafe.nl of E: wetenschapscafe@erasmusmc.nl

Dit is een gratis evenement.