Wetenschapscafé Rotterdam: ‘Morele paniek, stigma en criminologie’

Met als spreker dr. Abdessamad Bouabid
Wetenschapscafe sfeerbeeld: jonge mensen in een cafe
maandag 27 feb 2023, 19:30 - 21:00
Gesproken taal

Bar Blink, Wijnhaven 59, 3011 WJ Rotterdam

Ticket informatie

Inloop: 19.30 uur
Aanvang: 20.00 uur
Toegang: Gratis

Voeg toe aan agenda
Abdessamad Bouabid, assistant professor bij ESL

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

In het nieuwe millennium zien we steeds meer energieke, negatieve maatschappelijke reacties gericht op groepen mensen die cultureel en moreel ‘anders’ zouden zijn dan ‘de dominante groep’ in de samenleving. Dergelijke stigmatiserende maatschappelijke reacties – in Nederland bijvoorbeeld op ‘Marokkanen’, moslims, ‘Antillianen’ en vluchtelingen – worden in de criminologie ‘morele paniek’ genoemd en hebben een grote impact op het dagelijks leven van de mensen op wie deze paniek zich richt.

Twee typen morele paniekreacties

In het afgelopen decennium zien we dat ook ‘de sociaal zwakkere groepen’ in de samenleving steeds vaker soortgelijke energieke maatschappelijke reacties initiëren om juist stigmatisering, etnisch profileren en structurele discriminatie aan te kaarten; denk aan de #MeToo- en anti-Zwarte Piet-bewegingen. In het Wetenschapscafé proberen we deze twee typen morele paniekreacties te begrijpen en te verklaren, gaan we in op de ingrijpende gevolgen van stigmatisering en beantwoorden we de vraag waarom een criminoloog zich hier nou mee bezighoudt.

Over de spreker

Abdessamad Bouabid (1983) is als criminoloog aan de Erasmus School of Law (ESL) gepromoveerd op de morele paniek over ‘Marokkanen’ in Nederland. Na zijn promotie in 2018 is hij als universitair docent Criminologie bij ESL werkzaam gebleven, waar hij nu onderzoek doet naar thema’s die liggen op het snijvlak van migratie, sociale uitsluiting en criminaliteit.