Wetenschapscafé Rotterdam: Politiek wantrouwen en de groeiende tweedeling in de maatschappij

Politiek wantrouwen en de groeiende tweedeling in de maatschappij
Wetenschapscafe sfeerbeeld: jonge mensen in een cafe
maandag 24 apr 2023, 19:30 - 21:00
Gesproken taal

Bar Blink, Wijnhaven 59, 3011 WJ Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Veel bezoekers zitten aan tafels in het Wetenschapscafe.

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Veel burgers zijn ontevreden met de politiek. De uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen heeft laten zien dat veel burgers weinig vertrouwen hebben in de politiek en hun steun uitspreken voor partijen die deze onvrede uiten. Onderzoek laat zien dat met name praktisch geschoolden ontevreden zijn met de politiek. Hoe kan dit worden begrepen?

dr. Kjell Noordzij, onderzoeker bij Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
dr. Kjell Noordzij

Kjell Noordzij zal spreken over zijn promotieonderzoek, waarin hij een nieuwe benadering heeft ontwikkeld voor het begrijpen van politieke onvrede onder praktisch geschoolden. Aan de hand van meerdere methoden toont zijn onderzoek aan dat veel praktisch geschoolden een afstand ervaren tot de leefwereld van menig politicus, wat samenhangt met hun politieke onvrede.

In zijn presentatie zal Kjell ingaan op zijn onderzoek en de aanleiding ervan, de uitkomsten, en bredere implicaties van zijn nieuwe benadering voor politieke onvrede.

Datum: 24 april 2023
Inloop: 19.30 uur