Who was this Erasmus anyway?

Spoedcursus over zijn werk en leven door Han van Ruler
woensdag 21 sep 2022, 16:00 - 17:30
Type
Lezing
Gesproken taal
Engels

Theaterzaal, Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Arie Kers

Erasmus van Rotterdam, zo noemde hij zichzelf. Maar nee, hij is niet de architect van de Erasmusbrug. En ook niet de grondlegger van de Erasmus Universiteit. Het is zelfs mogelijk dat hij helemaal niet uit Rotterdam kwam! Waarom is Erasmus dan zo belangrijk voor de stad? En hoe werd hij zo’n invloedrijk karakter voor onze universiteit? Leer in deze spoedcursus door prof. dr. Han van Ruler over zijn – nog altijd – vooruitstrevende ideeën, zijn werk & leven en zijn homo-erotische liefdesbrieven aan een priester.

Iedereen hier herkent zijn naam meteen: Desiderius Erasmus. Maar veel verder dan de kennis dat hij een ‘stoffige, oude wetenschapper’ was, komen de meesten niet. Hoog tijd voor een introductie op de man die eigenlijk geen introductie nodig heeft.

In deze lezing vertelt prof. dr. Han van Ruler over het leven en werk van Desiderius Erasmus Roterodamus. Een spoedcursus over de invloedrijke auteur van onder meer het boek Lof der Zotheid, een wereldburger en een voorvechter van religieuze tolerantie. Na deze lezing weet je: Wie is die Erasmus eigenlijk? Een must voor iedereen die niet voor gek wil staan als iemand op een familiefeestje vraagt waarom jouw universiteit eigenlijk naar Erasmus is vernoemd.

Prof. dr. Han van Ruler is gevierd Erasmusexpert en Professor Intellectuele Geschiedenis en Vice Decaan aan de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) aan de Erasmus Universiteit. Samen met Jeroen Hermkens schreef hij het boek In de voetsporen van Erasmus in 2017.

Datum: woensdag 21 september 2022
Tijd: 16:00 – 17:30 uur (deuren open (15:30 uur)
Locatie: Theaterzaal, Erasmus Paviljoen
Moderatie: Lenya Slierendrecht