Why do we protest?

dinsdag 25 apr 2023, 16:00 - 17:30
Gesproken taal

Mandeville T3-02

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Protesten, opstanden en demonstraties. We zien ze tegenwoordig steeds vaker. Onlangs werd de universiteit bezet vanwege haar banden met de fossiele industrie, gingen we de straat op voor betaalbare huisvesting, en protesteerden we om solidariteit te tonen met vrouwen in Iran. Hoe beginnen dergelijke opstanden en wat motiveert mensen om mee te doen? Is er sprake van een nieuwe protestgeneratie? En hoe kunnen we al deze rellen interpreteren?

Toen George Floyd in 2020 door de politie van Minneapolis werd vermoord, gingen 26 miljoen mensen de straat op. Dat jaar vonden overal ter wereld Black Lives Matter-protesten plaats en die hebben grote invloed op de politiek gehad. Maar soortgelijke immense en spontane massamobilisaties hebben samenlevingen in de hele wereldgeschiedenis vormgegeven. Naast de BLM-protesten van 2020 zijn dat bijvoorbeeld de Arabische Lente van 2011, de Occupy Wall Street-beweging en zelfs de Franse Revolutie van 1789.

In de lezing Why do we protest? zal dr. Benjamin Abrams het hebben over hoe massale opstanden in het verleden plaatsvonden en wat we kunnen leren om de protesten van vandaag beter te begrijpen, waarbij hij zich baseert op zijn binnenkort te verschijnen boek The Rise of the Masses waarin hij een nieuwe theorie over spontaan protest beschrijft.

Dr. Benjamin Abrams is docent (assistent-professor) sociologie aan het University College London en expert in de studie van politieke processen in democratische en autoritaire samenlevingen. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op revoluties, verzetsbewegingen en massamobilisatie. Hij schreef twee boeken: The Rise of the Masses: Spontaneous Mobilization and Contentious Politics (2023), en Symbolic Objects in Contentious Politics (2023, met Peter R. Gardner). Abrams is tevens hoofdredacteur van Contention: The Multidisciplinary Journal of Social Protest (met Giovanni A. Travaglino).

Moderatie: Victoria Balan (PhD-kandidaat ESHCC)

Datum: Dinsdag 25 april 2023
Tijd: 16:00 – 17:30 uur (inloop 15:50 uur)
Locatie: T3-02, Mandeville building
Moderatie: Victoria Balan (PhD-kandidaat ESHCC)
Toegang: gratis

Dit programma wordt georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met Amnesty International Students Rotterdam (AISR).