Women’s right to vote | Lezing en film

Lezing & film
woensdag 9 okt 2019, 15:30 - 18:00
Reserveer je plekje! Voeg toe aan agenda

Aan het vrouwenstemrecht ging een harde strijd vooraf. Jaren van demonstraties en protestacties vonden plaats voordat electorale gelijkheid tussen vrouwen en mannen werd verkregen. In deze lezing, en de daaropvolgende vertoning van de film Suffragette, kijken we terug op het gevecht achter dit recht, wat het heeft betekend voor vrouwenemancipatie in de afgelopen eeuw en wat we ervan kunnen leren voor de toekomst.

Om enkele te noemen; het vrouwenstemrecht (in het Engels vaak aangeduid als women’s suffrage) werd in Nieuw-Zeeland ingevoerd in 1893, voor niet-inheemse vrouwen in Zuid Australië in 1893, in Rusland in 1917, in de VK in 1918, in de VS in 1920, voor witte vrouwen in Zuid-Afrika in 1930, in Brazilië in 1932, in Frankrijk in 1944, in Zwitserland in 1991 en in Saudi Arabië stemden vrouwen voor het eerst bij de lokale verkiezingen van 2015. In Nederland markeert 2019 de honderdste verjaardag van het vrouwenstemrecht. Maar het verkrijgen van dit recht ging niet zonder slag of stoot; decennia lang organiseerden vrouwen demonstraties, lezingen en protestacties. Suffragettes waren lid van militante vrouwenrechtenorganisaties die - om dit recht af te dwingen - parlementen bestormden, vochten met de politie, ruiten insloegen, bommen plaatsten en in de gevangenis in hongerstaking gingen. Wat heeft het voor vrouwen betekend dat dit recht is ingevoerd? En hoe verhoudt dit zich tot de algehele emancipatie van de afgelopen eeuw?

Het programma begint met een introductie door Wendy Harcourt, Hoogleraar Gender, Diversiteit en Duurzame Ontwikkeling aan het International Institute of Social Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In haar lezing relateert ze het vrouwenstemrecht aan de verworvenheden en teleurstellingen van vrouwenemancipatie in de afgelopen honderd jaar. Hoe heeft het vrouwenkiesrecht geleid tot een hogere participatie van vrouwen in het publieke leven? Wat kunnen leren van de suffragettes over gelijkheid en sociale gerechtigheid? En op wat voor manier verschillen onze huidige emancipatoire doelen na de afgelopen 100 jaar?

Na de lezing wordt de film Suffragette (2015) van regisseur Sarah Gavron vertoond. Deze film gaat over een jonge werkende moeder in het Londen van 1912, die actief wordt in radicaal-politiekactivisme en strijdt voor het vrouwenstemrecht. Na de vertoning is er ruimte voor vragen en discussie.

Wendy Harcourt heeft 10 boeken geredigeerd en haar monografie: 'Body Politics in Development: Critical Debates in Gender and Development', uitgegeven door Zed Books in 2009, won in 2010 de Feminist Women Studies Association Book Prize.

Dit programma is een samenwerking tussen Studium Generale, de JFR (Juridische Faculteitsvereniging Rotterdam) en het Diversity & Inclusion Office van de Erasmus Universiteit.

Women’s right to vote trailer

Datum: woensdag 9 oktober 2019
Tijd: 15.30 - 18.00 uur Inloop: 15.00u
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein