Zicht op leefbaarheid: viering 10-jarig bestaan Kenniswerkplaats Leefbare Wijken

UPDATE : workshops bekend
donderdag 2 jun 2022, 14:30 - 17:00
Type
Symposium
Gesproken taal
Nederlands

Fruitvis (vlakbij metro Marconiplein)

Ticket informatie

De zaal is vol.

De zaal is vol - aanmeldingen komen op de wachtlijst Voeg toe aan agenda

Alweer tien jaar werken gemeente Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam intensief samen aan Rotterdamse leefbaarheidsvraagstukken in de Kenniswerkplaats Leefbare Wijken. Dit jaar bestaat de Kenniswerkplaats Leefbare Wijken tien jaar en dat willen we graag samen met jullie vieren op donderdagmiddag 2 juni 2022.

Tijdens deze feestelijke bijeenkomst praten we samen met onderzoekers, beleidsmakers en praktijk over belangrijke leefbaarheidsvraagstukken in Rotterdam en de toekomst van leefbaarheid. En wordt de nieuwe publicatie van het 10-jarig bestaan van de kenniswerkplaats Zicht op leefbaarheid gepresenteerd.

Programma overzicht

Plenaire deel

Het programma bestaat uit een plenair gedeelte met een blik van buiten met stadssocioloog Jan Rath (Universiteit van Amsterdam | Van Doornleerstoelhouder EUR) en journaliste en publiciste Floor Milikowski (boeken: Van wie is de stad en Wij zijn de stad), gekoppeld aan de Rotterdamse blik van Miriam van Lierop (gemeente Rotterdam, programmamanager bij Stadsontwikkeling; NPRZ) onder leiding van Marcel Ham (Movisie).

Workshops
In drie workshops gaan we met onderzoekers, professionals en het publiek in gesprek over verschillende toekomstige vraagstukken rond leefbaarheid. We doen dit aan de hand van prikkelende korte pitches van panelleden en stellingen waarover de zaal met elkaar in gesprek zal gaan. De vierde workshop is een open brainstorm over toekomstige leefbaarheidsvraagstukken. U kunt zich hier voor 1 workshop aanmelden.

1) Participatie: bewoners aan Zet!
Na de recente gemeenteraadsverkiezingen zijn de nieuwe Wijkraden van start gegaan in Rotterdam, onder de vlag van Wijk aan Zet. In veel wijken zijn het echter juist de informeel en vaak minder zichtbare bewonersnetwerken en -initiatieven in de wijk die het verschil maken. Gaat het nieuwe programma Wijk aan Zet ervoor zorgen dat er meer aansluiting op deze netwerken ontstaat? Over deze vraag gaan met elkaar in gesprek: Peter Buisman (De Witte Bollen, Ommoord), vertegenwoordiger uit programma Wijk aan Zet, Leonie Andriesse, gemeente Rotterdam, Reinout Kleinhans (TU Delft) en Warda Belabas (ESSB/EUR).

2) Ondernemerschap en gentrificatie
Rotterdamse winkelstraten kennen een grote dynamiek van winkelopeningen- en sluitingen. Zeker in gentrificerende buurten houdt deze dynamiek ook vaak een verschuiving van het type winkels in. Welke ervaringen hebben ondernemers in een buurt met gentrificatie en hoe kijkt en handelt de gemeente hiernaar? Over deze vraag gaan met elkaar in gesprek: Anne Risselada (UvA), Saskia van Grinsven en Petra Eielts  (Task Force Retail, gemeente Rotterdam) en horeca-ondernemer Ron de Jong onder leiding van Jan Rath (UvA, EUR, NIAS)

3) De wijk als ontmoetingsplaats
Rotterdam Zuid is in toenemende mate een heterogeen stadsdeel. Dit geldt niet alleen in etnisch opzicht met zoveel bewoners met verschillende migratieachtergronden, maar ook in sociaal opzicht. Dit roept de vraag op naar de manier waarop de verschillende groepen op Zuid met elkaar samenleven. Hoe kunnen, gegeven de blijvende migratiestroom en toenemende diversiteit, toch krachtige sociale netwerken ontstaan voor een veerkrachtig Zuid? En hoe hangt de wijze waarop bewoners van Zuid gebruik maken van de openbare ruimte en beschikbare voorzieningen samen met dit samenleven? Welke ruimtelijke ‘sleutels’ kunnen daar een positieve bijdrage aan leveren? Over deze vragen gaan met elkaar in gesprek: Wenda Doff (zelfstandig onderzoeker), Caroline Rovers (gemeente Rotterdam) en Cor Hubach van House of Hope een maatschappelijk initiatief op Rotterdam Zuid.

4) Vooruitblik op leefbaarheid
In deze workshop geen sprekers of panel, maar een open discussie en brainstorm met het publiek! Wie zich geïnspireerd voelt door de lezingen van Jan Rath, Floor Milikowski en Miriam van Lierop tijdens het plenaire deel, of zelf al ideeën heeft over wat de komende jaren de vraagstukken rond leefbaarheid zullen zijn, is welkom in deze sessie. Uitkomsten van de sessie zullen onderdeel vormen van de publicatie die naar aanleiding van deze middag uit zal komen.

Overhandiging bundel Zicht op Leefbaarheid
De middag wordt afgesloten door Godfried Engbersen met een presentatie over de nieuwe publicatie van de Kenniswerkplaats Zicht op leefbaarheid: tien essays over leefbaarheid in Rotterdamse wijken  met een verzameling essays over leefbaarheidsonderzoeken in Rotterdam van nu en de afgelopen tien jaar. De bundel wordt aangeboden aan wethouder wijken Roos Vermeij en Arwin van Buuren, wetenschappelijk leider Impact programma Erasmus Universiteit.

Locatie: Fruitvis (vlakbij metro Marconiplein)

Organisatie 10 jaar KWP Leefbare Wijken

Beitske Boonstra (EUR)
Marjolein Kooistra (EUR)