Gijs van Oenen over 'Culturele veldslagen: Filosofie van de culture wars'

woensdag 18 jan 2023, 20:00 - 21:15
Type
Voeg toe aan agenda

In de culture wars bestoken partijen elkaars culturele stellingen met claims en verwijten. Een bonte stoet zogenaamde cultuurmarxisten, social justice warriors, alt‑righters, populisten en woke activisten strijdt over voorrechten en achterstelling – soms met ironie, soms verbitterd, maar altijd vanuit de vaste overtuiging van een gelijk dat is verbonden met de eigen identiteit.

Gijs van Oenen schetst de filosofische en historische achtergronden van dit fenomeen. Hij laat zien dat de huidige culturele veldslagen enerzijds voortvloeien uit vernieuwende ideeën binnen het marxisme over het belang van cultuur, en anderzijds worden aangedreven door radicale inzichten uit de Franse filosofie over taal, waanzin en seksualiteit.

Deze inzichten hebben in de afgelopen halve eeuw ingrijpende gevolgen gehad voor ons denken en doen in kwesties als multiculturalisme, etniciteit, zwart bewustzijn, postkolonialisme, gender, seksualiteit en heteronormativiteit.

Gijs van Oenen (1959) is universitair hoofddocent filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met Overspannen democratie (2018) haalde hij de shortlist van de PrinsjesBoekenPrijs en de longlist van de Socratesbeker.

Meld u aan via e-mail

Lezing woensdag 18 januari, 20.00-21.15 uur

Inloop vanaf 19.30. Toegang vrij

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal,Erasmus Building (voorheen gebouw A)