10e Lof der Zotheidspeld voor Dick Couvée

Dick Couvée

Het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, heeft de 10e Lof der Zotheidspeld toegekend aan Dick Couvée, dominee van de Pauluskerk. De uitreiking van de speld die gewoonlijk plaatsvindt op 28 oktober, de verjaardag van Erasmus, is in verband met de Covid-19 maatregelen uitgesteld tot een nader te bepalen datum.

Het werk van Dick Couvée wordt gekenmerkt door een uitzonderlijke combinatie van barmhartigheid en waardigheid. Met een beperkt aantal beroepskrachten en honderden vrijwilligers voorziet de Pauluskerk onder zijn leiding in het centrum van Rotterdam daklozen, drugsverslaafden en illegale vluchtelingen van opvang en hulp. Terwijl mensen zo tot rust kunnen komen en hun ergste noden worden gelenigd, biedt de Pauluskerk talloze activiteiten om levenskracht te versterken.

Het Comité Erasmus reikt de Lof der Zotheidspeld jaarlijks uit aan een Rotterdammer die zich in de geest van Erasmus heeft ingezet voor de samenleving en een lans heeft gebroken voor tolerantie, onderwijs en satire. Sinds 2011 hebben de volgende personen de onderscheiding ontvangen:

• 2011 Gyz la Rivière
  • 2012 Arie van der Krogt
  • 2013 Manuel Kneepkens
  • 2014 Inez Weski
  • 2015 Loes Luca
  • 2016 Henk Oosterling
  • 2017 Carrie Jansen
  • 2018 Hugo Borst
  • 2019 Fidan Ekiz
  • 2020 Dick Couvée

Activiteiten rond verjaardag Erasmus 2020 uitgesteld

De publieksviering van de verjaardag van Erasmus op 28 oktober 2020 en de jaarlijkse activiteiten rond deze feestelijke dag gaan niet door. Het Comité Erasmus heeft hiertoe besloten naar aanleiding van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wanneer de omstandigheden het weer toelaten, zal het programma op alternatieve wijze worden georganiseerd.

(VOL) Meeloopdag Pedagogische Wetenschappen

Heb jij interesse in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren tot 25 jaar? Volg dan de Meeloopdag van Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus…
Meeloopdag Pedagogische Wetenschappen

Erasmus MC Summerschool 2024

Deze meeloopweek wordt één keer per jaar georganiseerd om studenten in spé te laten ervaren hoe het is om Geneeskunde te studeren in Rotterdam
Erasmus MC Summerschool

Meeloopdag Rechtsgeleerdheid

Meeloopdag Bestuurskunde

Neem deel aan een evenement met onze studenten!

Meeloopdag Sociologie

Neem deel aan een Meeloopdag met onze studenten!

Student for a Day Philosophy of a Specific Discipline

Become a Student for a Day at Erasmus University Rotterdam!

Meeloopdag Filosofie

Wil je weten hoe het is om Filosofie te studeren in Rotterdam? Kom dan een dag meelopen!

Combi-Meeloopdag Rechtsgeleerdheid/Fiscaal Recht

Meeloopdag Criminologie

(VOL) Meeloopdag Geneeskunde

Lijkt het je wat om een dagje te ervaren hoe het is om Geneeskunde te studeren? Meld je dan aan voor een van onze Meeloopdagen!

Voor meer informatie over de toekenning van de Lof der Zotheidspeld aan Dick Couvée kunt u contact opnemen met Mw. Irene Smit, van het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, tel. 06 – 1318 4361, e-mail: ireneacsmit@gmail.com.