2e prijs 'Wickham Skinner Award' voor Rommert Dekker

Tijdens de jaarlijkse conferentie van de Society for Production and Operations Management in Denver (VS) hebben Morteza Pourakbar, Hans Frenk en Rommert Dekker de 2e prijs in de categorie "Best Paper in het Production Operations Management Journal in 2012" (de zgn. Wickham Skinner Award) in de wacht gesleept met hun artikel: "End-of-Life inventory decisions for consumer electronics service parts".

Morteza Pourakbar, die in 2011 aan de Erasmus School of Economics (ESE) promoveerde, werkt inmiddels als tenure tracker bij de Rotterdam School of Management. Voormalig Erasmus School of Economicser Hans Frenk werkt aan de Sabanci Universiteit in Istanboel en Rommert Dekker is hoogleraar Operationele Research, Kwantitatieve Logistiek en IT aan de Erasmus School of Economics.

Het artikel presenteert een nieuw model om adviezen te geven over hoeveel onderdelen (parts) er bij het stoppen van productie extra gemaakt moeten worden om aan de service requests, gedurende de soms 5 jaar durende servicetermijn, te kunnen voldoen. Het praktijkprobleem is door voormalig Econometrie & Besliskunde student Thomas Sigar bij Philips Consumer Electronics geïdentificeerd en aangepakt. Het probleem is lastig omdat er maar een laatste productierun is die aan de vraag voor vele jaren moet voldoen. In de loop van de tijd is het namelijk soms handiger om klanten alternatieve systemen te aan te bieden.

Het artikel behelst een nieuwe, exacte methode voor dit probleem, gebaseerd op de martingaal theorie, welke tot nu toe zelden in de Operations Management is gebruikt. Het POM Journal is een van de P* (STAR) Journals in de ERIM Journal List.