AFC Ajax start onderzoek naar technisch directeur

NOS Voetbal & Trouw
Thomas Peeters

Recentelijk kwam de Amsterdamse voetbalclub AFC Ajax in opspraak nadat het een onderzoek startte naar zijn technisch directeur Sven Mislintat. Een nieuwe verdediger zou via een Duits zaakwaarnemingsbureau, dat aandelen in Mislintats privébedrijf Matchmetrics GmbH heeft, naar Amsterdam zijn gehaald. Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, werd om zijn expertise gevraagd in een artikel van NOS Voetbal.

Dat het Duits zaakwaarnemingsbureau AKA Global GmbH aandelen had in Mislintats privébedrijf, was voor Ajax onbekend. Aangezien Ajax beursgenoteerd is en aan strenge regels moet voldoen, startte de club een onderzoek. Het blijkt dat het Duits voetbalagentschap, gerund door Arthur Beck en Kerim Cerit, een lening van 161.000 euro omgezet ziet worden in 3 procent van de aandelen.

Of de lening van het agentschap belangrijk was voor Matchmetrics en dus ook voor Mislintat? ‘Zeker’, zegt Peeters. Wat de universitair hoofddocent betreft is Matchmetrics een typische start-up. ‘In het begin steek je veel tijd in het ontwikkelen van software en het bijeenbrengen van data. Dat vraagt enorm veel uren werk zonder opbrengst’. Matchmetrics heeft dus wel degelijk profijt gehad van de lening van AKA Global GmbH, stelt Peeters.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van NOS Voetbal, 19 september 2023, hier lezen.
U kunt het volledige artikel van Trouw, 21 september 2023, hierboven downloaden.