Alumnus Guido Imbens een van de drie winnaars Nobelprijs voor Economie

De Nederlandse Amerikaan Guido Imbens is uitgeroepen tot een van de drie winnaars van de Nobelprijs voor Economie. Imbens is een alumnus van Erasmus School of Economics: hij studeerde in Rotterdam econometrie waarna hij zijn onderzoeksloopbaan voortzette in de Verenigde Staten.

Op maandag 11 oktober 2021 werd bekendgemaakt dat Guido Imbens, hoogleraar economie en hoogleraar toegepaste econometrie aan de prestigieuze Stanford Graduate School of Business, samen met zijn collega Joshua Angrist de Nobelprijs is toegewezen om hun ‘methodologische inbreng voor het analyseren van causale verbanden’. Samen delen zij het prijzengeld van een half miljoen euro. Ook de Amerikaan David Card (University of California) wint de Nobelprijs voor zijn onderzoek en krijgt eveneens een half miljoen euro.

Imbens en Angrist krijgen de prijs voor hun onderzoek in de midden jaren negentig, naar de mogelijkheid van zogenoemde natuurlijke experimenten om causale verbanden uit te leggen. Card wint zijn Nobelprijs voor de empirische bijdragen naar de arbeidseconomie in de begin jaren negentig. Als voorbeeld wordt genoemd dat uit zijn onderzoek bleek dat een hoger minimumloon niet direct tot lagere werkgelegenheid leidt.

Stanford economist Guido Imbens wins Nobel in economic sciences

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl en +31 6 53 641 846.

U kunt hier een interview met hoogleraar Dinand Webbink over het werk van Guido Imbens in Erasmus Magazine, 14 oktober 2021, lezen.

Zie ook deze link naar een interview met Guido Imbens uit 2018, op de website van het Tinbergen Instituut.