Begrotingstekort: Wat te doen?

BNR Nieuwsradio, NPO Radio 1 & EenVandaag
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Staatssecretaris Marnix van Rij van Belastingen heeft aangekondigd dat het kabinet de waardeontwikkeling van aandelen gaat beoordelen als echte vermogenswinsten. Particulieren zullen dus niet alleen belasting moeten betalen over reguliere vermogenswinsten zoals rente, dividenden en huren, maar ook over de waardeontwikkeling van aandelen. Hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, Peter Kavelaars, legt in interviews met NPO Radio 1 (20 april 2022), BNR Nieuwsradio (20 april 2022) en EenVandaag (14 april 2022) uit waarom er grote behoefte is aan een nieuw vermogenswinstbelastingstelsel.

Financiële noodzaak

De overheid kampt met financiële problemen. Ergens binnenkort moeten ze 10 miljard euro extra bij elkaar sprokkelen. De druk is hoog, want op 1 mei moet de Voorjaarsnota worden ingeleverd. De financiële problemen zijn ontstaan door de compensatieregeling voor het koopkrachtverlies, de vernietiging van de vermogensrendementsheffing door de Hoge Raad, en dure wensen van de Tweede en Eerste Kamer.

Vermogenswinstbelasting

De hoogleraar redeneert dat inderdaad een groot deel van het tekort toe te schrijven aan de vernietiging van de vermogensrendementsheffing. Het 'oude' vermogenswinstbelastingstelsel was gebaseerd op fictieve vermogenswinsten. De Hoge Raad redeneerde dat het onevenredig is om spaarders op dezelfde manier te belasten als beleggers, terwijl deze laatsten doorgaans veel meer rendement op hun kapitaal maken dan spaarders.

Compensatie

De staatssecretaris heeft drie methoden voorgesteld om particulieren die de afgelopen vier jaar volgens het "oude" vermogenswinstbelastingstelsel zijn belast, te compenseren. Kavelaars stelt dat één van die drie methoden de meest realistische is. Deze methode houdt in dat de vermogenswinst per soort vermogensbestanddeel voor elke belastingplichtige wordt beoordeeld, en dat de belastingplichtige wordt gecompenseerd voor de belastingen die hij volgens de "oude" methode heeft betaald minus de belastingen die hij volgens deze methode had moeten betalen.

Snelheid

Kavelaars benadrukt dat de overheid haast moet maken met de invoering van een nieuw vermogenswinstbelastingstelsel, omdat er momenteel geen belasting wordt geheven over vermogenswinsten. De economisch meest efficiënte oplossing zou zijn om echte vermogenswinsten te belasten in plaats van fictieve vermogenswinsten. Dit kan echter langer duren dan gedacht vanwege capaciteitsproblemen bij de belastingdienst.

Een nieuw stelsel gebaseerd op het belasten van vermogen in plaats van vermogenswinsten is volgens Kavelaars geen goed idee. Hij benadrukt dat dit de facto zal leiden tot economische dubbele belastingheffing. Hoewel dit gemakkelijk te handhaven is, is het zeer onrechtvaardig. Ongebruikte inkomsten van individuen worden in dit systeem in wezen opnieuw belast.

Klik hier voor het item van NPO Radio 1, 20 april 2022.

Klik hier voor het item van BNR Nieuwsradio, 20 april 2022.

Klik hier voor het item van EenVandaag, 14 april 2022.