Belasting op de inkoop van eigen aandelen is een slecht plan

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis was tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen groot voorstander van het plan om belasting te heffen over de inkoop van eigen aandelen door beursgenoteerde bedrijven. In een interview werd Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, om zijn expertise gevraagd.

Er bestaat veel kritiek tegen het voorgestelde plan. Hoewel Grinwis denkt dat dit een logische stap is en er veel geld mee opgehaald kan worden, vindt het kabinet dit een ‘buitengewoon slecht plan’. Bovendien is de 800 miljoen euro die met dit plan opgehaald zou worden volgens anderen niet realistisch.

De bekritiseerde voorgestelde maatregel is volgens Kavelaars voornamelijk politiek gevoed. ‘De algemene regel in de dividendbelasting is dat de inkoop van aandelen wel is belast. Het gaat hier om een uitzondering en die uitzondering wil men gaan weghalen’, legt de hoogleraar uit.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 5 oktober 2023, hier beluisteren.